Annons

Blixten sa "Poof"...

Produkter
(logga in för att koppla)

mattew666

Medlem
Jupp, det hände igår kväll...
Skulle ta lite ströbilder. Tog några utan blixt men fick så dåliga tider så jag slog på den inbyggda blixten. Fokuserade motivet och tryckte av.
Blixten svarade med ett litet:

"Poof!"

Och sen var det slut på det roliga.
Gick inte att ta några bilder med blixt mer. Utan går bra men fäller man upp den så funkar det inte. Var och lämnade in kameran i morse på reparation och får vänta 1-3 veckor på den.
Surt sa räven...

Kameran är en K100D och är ca 2 månader gammal.

Någon som haft liknande problem?

//MW
 
Det brukar ju vara en del digitala systemkameror till salu där den inbyggda blixten är pajj, så jag tror inte att det är helt ovanligt.

Har man ingen garanti så tror jag inte att det är värt att laga, det kostar säkert minst 1000:- med frakt etc.
Då kan man ju istället köpa en begagnad extern blixt för 1500:- eller så, den är ju mycket bättre i alla avseenden.
 
Ok...

Nu är det ju garanti kvar så det löser ju sig.
Blev lite förvånad bara. Det är inte ofta kameran säger just "poof"... ;)
 
Hade exakt samma problem med min DL, sa poff ca 1 mån gammal, var på reparation, fick tillbaka och två veckor senare poff igen, då fick jag ett nytt hus... och det nya huset var det aldrig något problem med...

Sålde sedan kameran 6 mån senare (köpte en K100D) och den funkar fortfarande hos den nya ägaren...
 
Fast det var ju en viss skillnad: Mattias blixt sa "Poof" och Peters sa "Poff" ...då får vi nog konstatera att det är två olika problem vi har att göra med?
 
Iiih vågar man använda inbyggda blixten nu???

Nåja snart får jag en riktig blixt som man inte måste ha riktad pang på så det blir röda ögon.

Lyckades komma runt det med en fickspegel iofs.
 
Jag har använt den inbyggda blixten i min K10D mer än jag tänkt mig (min Sigma blixt är inne för uppgradering) och den har aldrig sagt "poff", inte ens "poof".

Jag antar att blixten beter sig normalt i min K10D, så låter den "poff" (eller "poof") så låter (?) det som ett överslag av elektroniken.

Det har förekommit några rapporterade fall där det hänt, mig veterligen en underleverantör som levererat mindre bra kretsar. Det har dessvärre drabbat några inbyggda blixtar, men det är ej ett utbrett problem.

Det går på garantin...

Hälsar
R
 
Jag använder den inbyggda blixten när det är för bråttom för att skruva på den externa, och det är ju så ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.