Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixten på canon 300d slår för ljust!är det jag eller kameran som gör suddiga fotos?

Produkter
(logga in för att koppla)

micra

Medlem
Min canon300d slår ofta blixten så att människorna blir alldeles vita i ansiktet, man ser nästan inte vem det är ;-) även om jag har vitbalansen inställt på blixtläge så blir det så.

har ingen extern blixt, klart det skulle bli bättre med en sådan men har inte haft råd än!!
har provat olika inställningar men tycker endå att tendensen finns till detta "vita" fenomen.
vad finns det för alternativ?
tycker att det ändå skall gå fixa till så att jag slipper detta problem!!

nån som känner igen sej eller ska jag bara handla extern för att komma bort från detta!?

andra problemet som är irriterande är innebilder när det är en grupp männskor som ska rymmas på en å samma bild.
jag ser inte i sökaren att bilden blir så suddig, men när jag lagt in den i datorn så är det ingen bra bild.
skärpan kan vara BAKOM alla människor på väggen eller nåt.

är det canon300d;s af som är dålig eller är det mitt billiga objektiv som måste bytas?
är inte så erfaren så det kanske rentav är så att jag inte är så duktig.
men tycker endå att om motivet fyller upp i princip hela bilden så ska inte autofocusen finnas på nåt som är längst bak!!!!
hoppas de finns nån med nåt svar! mvh micra
 
Blixten: Du råkar inte mäta ljuset i spotläge eller nogt liknande? Då blir punkten du mäter på korrekt medan ljusare ställen blir för ljusa.

Skärpan: Samma sak här, hur är AF inställd?
 
Hej!

Vad gäller blixten har jag inget bra svar. Däremot tror jag inte att lösningen ligger i att skaffa en extern blixt. Visst ger en sådan andra möjligheter, men den löser nog inte detta problemet. Jag har själv en 300D, och min interna blixt funkar bra.
Angående skärpan har jag däremot ett par tips.

1 Det finns ett läge som heter "A-DEP". Det är till just för de situationer du beskriver, många objekt/människor på lite olika avstånd.

eller

2. Prova att ställa om fokuseringsläget så att den enbart mäter på mittpunkten. Då får du bättre kontroll över var du har skärpan. Om kameran mäter på alla fokuseringspunkterna finns risken att ett par av dem, utan att du tänker på det, mäter på en vägg eller liknande som finns bakom personerna.

Lycka till!

/Arne
 
tack för svaren!

HEJ Å TACK FÖR SVAR!
bifogar vita å suddiga fotos.
AUTOFOCUS ska väl först å främst hamna på det närmast kameran?!
 

Bilagor

  • julafton 043 copy3.jpg
    julafton 043 copy3.jpg
    35 KB · Visningar: 802
blev bara 2 vita bilder!
bilderna är så små så att skicka dom suddiga är lönlöst då hela bilden flyter ut i en suddighet som kallas duga!!
( ja va inge bra på att bifoga märker jag ;-)
 

Bilagor

  • kräftor hos sys 019 copy6.jpg
    kräftor hos sys 019 copy6.jpg
    46.4 KB · Visningar: 806
Hanna. Nu har jag inte tid för sängen väntar, men kunde inte låta bli att ta mig lite friheter att leka ett par minuter med din bild här. Hoppas du inte misstycker. I så fall får du be forumvärden ta bort den. Men sånt här kan locka Lasse H eller någon att leka mera noga.

Menar inget ovänligt alls, men det verkar läge att säga RTFM här. Autofokus ska du bestämma över, Kameran kan inte veta vad du vill.
 

Bilagor

  • julafton-04.jpg
    julafton-04.jpg
    12.8 KB · Visningar: 783
Senast ändrad:
Nu har jag inte använt 300D och min 20D har inte kommit än men jag har ju ägt andra autofokuskameror...

Autofokusen ska ställa skärpan där du riktar den.

Om Autofokusen är en punkt i mitten på bilden får du vinkla den mot motivet och med avtrycket halft nedtryckt komponera om bilden.

Kameran vet inte om du VILL ha fokusen bakom, den lyder bara vad du säger till om.

Sen har du flera autofokuspunkter på din 300D och kameran kan välja den punkten den tror du vill ha.

Kanske är det den funktionen du ska stänga av?

Mvh
 
Möjligen, möjligen så är du för nära... Jag är lite osäker, men det skulle kunna vara så att blixten exponerar för kvinnan i centrum/höger och det är därför som kvinnan och barnet till vänster (och närmare kameran) blir överexponerade.

Men det ser inte bra ut och jag har inte upplevt likande problem med min 300D eller min 20D utom i enstaka fall då jag varit för nära motivet.

I vanliga fall så använder jag en extern blixt, men jag har några exempel på hur min interna blixt fungerat (300D):

http://jfoto.homeip.net/gallery/firenze/slides/IMG_4166.html
http://jfoto.homeip.net/gallery/firenze/slides/IMG_4160.html


De problem som jag har haft med den inbyggda blixten har varit av karaktären röda ögon men aldrig överexponering.

--jalle


micra skrev:
blev bara 2 vita bilder!
bilderna är så små så att skicka dom suddiga är lönlöst då hela bilden flyter ut i en suddighet som kallas duga!!
( ja va inge bra på att bifoga märker jag ;-)
 
Hej
Jag undrar bara om alla blixtbilder blir sådär, eller om några blir bra?
Min kamera gör sådär när jag tar för många bilder i rad och den inte hinner ladda upp blixten emellan.
Eller om jag mäter ljuset på något mörkt, till exempel en mörk tröja på en person.

/mvh Catarina
 
Hej igen!

Instämmer i mycket av det sagda. Tror att Jarl har rätt i sina tankar om bilden vid matbordet. Kameran har använt sig av evaluerande ljusmätning (standard). Titta i de mörka partierna, de ser ju bra ut. Denna bilden är ett bra exempel på när man kan använda det läge jag talade om i mitt förra inlägg, "A-DEP". Flera personer och på olika avstånd från kameran. Läs mer om det i din instruktionsbok. Om du då kombinerar det med att välja "utsnittsmätning" (=automatiklås) borde bilden bli okej. Även här, läs mer i boken. Det finns en bra tabell över dessa funktioner. Läs även om automatiklås.

Sedan är det bara att prova, prova, prova... Blixtbilder är inte helt lätt, det finns en del att tänka på för att det ska bli bra.

Hoppas detta hjälper dig något. Lycka till.

/Arne
 
A-DEP men va f´n, vet ni vad ni pratar om?

Det handlar om exponering.
Kameran strävar efter att göra en bild "medelgrå".

Mormor är självklar, hon har en röd blus och rött ligger nära de svarta våglängderna. Alltså är bilden medelgrå från kamerans sett att mäta ljus.

Personerna vid matbordet har ett annat problem. Kameran räknar med väggen vilket gör att personerna i förgrunden blir överexponerade.

Man kan prova med en billig ljusspridare framför blixten, typ en bit av ett A4, för att mjuka upp ljuset.

När det gäller skärpan så är du antingen för nära motivet eller ställer du eller kameran skärpan fel. Just det! använder du lång tid, så att det är skakningsoskärpa. Det verkar inte så.
 
Jag hade själv samma problem. Sedan köpte jag en Canon 420 EX + bouncer. Nu använder jag aldrig kamerans blixt. Den externa är SÅ mycket bättre. Utomhus är det bara att använda blixten som den är. Inne antingen med bouncer eller slå den i taket ect.

Köp en blixt, det lönar sig.
 
Du kan också testa att ställa fokuspunkten där du vill ha den. Använd läge P på inställningsratten. Tryck upp blixten med knappen längst upp på kamerans vänstra framsida. tryck sedan på längst upp på kamerans högra baksida. nu kan du ställa fokuspunkt men den svarta lilla ratten på kamerans ovansida.

Men det kanske du testat redan..
 
Erik Schalin skrev:
A-DEP men va f´n, vet ni vad ni pratar om?

Det handlar om exponering.
Kameran strävar efter att göra en bild "medelgrå".

Mormor är självklar, hon har en röd blus och rött ligger nära de svarta våglängderna. Alltså är bilden medelgrå från kamerans sett att mäta ljus.

Personerna vid matbordet har ett annat problem. Kameran räknar med väggen vilket gör att personerna i förgrunden blir överexponerade.

Man kan prova med en billig ljusspridare framför blixten, typ en bit av ett A4, för att mjuka upp ljuset.

När det gäller skärpan så är du antingen för nära motivet eller ställer du eller kameran skärpan fel. Just det! använder du lång tid, så att det är skakningsoskärpa. Det verkar inte så.

Ödmjukt, Erik. Ödmjukt.

När jag talar om "A-DEP" gör jag det efter Hannas andra fråga, den om skärpa, vilket framgår av mitt första inlägg. I Canons manual för 300D står följande:

"Läget används för automatisk inställning av ett stort skärpedjup, för motiv på olika avstånd. Det lämpar sig för gruppfoton och landskapsbilder. Skärpan på det närmaste motivet och det längst bort känns av med kamerans sju fokuseringspunkter."

För mig låter det som att det är okej att använda i denna situation.

I detta läget kan man också använda sig av funktionen automatiklås. Denna funktion beskriver Canon så här i samma bok:

"Med automatiklås kan du låsa exponeringen på en annan plats än där skärpan ligger. När du har låst exponeringen kan du komponera om bilden samtidigt som du behåller den önskade exponeringsnivån."

Om man nyttjar denna funktion i läge "A-DEP" använder sig kameran av utsnittsmätning i st f evaluerande mätning vilket, som jag ser det, ger mig bättre kontroll över exponeringen.

Så har jag resonerat, möjligt att det är fel. I så fall är jag självklart tacksam för andra förklaringar, men då i en något ödmjukare ton än den du använde i ditt förra inlägg!

/Arne
 
Med min 300D brukar jag ta en servette eller ett papper och hålla det framför... La ett exempel hur det kan se ut när jag kommer nära med min blixt
 

Bilagor

  • img_1321.jpg
    img_1321.jpg
    44.4 KB · Visningar: 316
Helt ok, Erik, och glömt från min sida.

Problemet som beskrivs med att skärpan ligger fel, menar jag att man kan komma åt vid ex. gruppfoto (i första inlägget talas om bilder på flera personer) genom att använda A-DEP då man får ett större skärpedjup och därmed en bättre "genomsnittsskärpa". Använder man automatikläget "gröna rutan" väljer kameran själv fokuspunkt/punkter och evaluerande ljusmätning vilket inte alltid blir rätt i dessa situationer.

Alternativet är ju det som bl a Jens föreslår att i exempelvis läge P ställa in så att enbart en fokuseringspunkt är aktiv. Dock riskerar man ju då att få oskärpa i andra delar av bilden. Det beror ju på vad man är ute efter.

Naturligtvis har du rätt i att detta inte har med exponeringsnivån att göra (hoppas jag tolkar dig rätt) utan enbart skärpan. Överexponeringen kan ju bero på många faktorer, men i den "alldagliga" familjefotograferingen (som vid matbordet) skall man inte behöva hålla på med papper och annat för att få en hyfsad exponering. En och annan felexponering blir det ju, men är det konstant/ofta bör man ju kolla om kameran är ok.

/Arne
 
Senast ändrad:
Ok, mina tankar kring detta.
För det första, innan jag köpte min 300d läste jag en hel del på nätet om att den underexponerade bilder. Men när jag provade blixtbilder så överexponerade den nästan alltid. Då provade jag att mäta mot ljusa/mörka ytor och använda automatiklås, men det blev ungefär lika dåligt ändå. Det enda som producerade hyffsat resultat var att köra i M läge och ändra bländaren. Den inbyggda blixten är så svag, så det är bara att blända ner ordentligt så blir det inte lika överexponerat. Men då blir bakgrunden nästan svart!
En teori kan vara att Canon uppmärksammat problemet med underexponering i början och brännt på blixten hårdare i nyare firmware(jag hade det senaste innan jag la in rysshacket).
Det hackade firmwaret har FEC(Flash Exposure Compensation), vilket innebär att jag kan ställa in hur hårt den skall köra blixten. En sak som stöder min teori om Canons nyare firmware är att nu överexponerar den i princip alldrig när FEC är ställd neutralt. Men blixten är verkligen futtig, skall köpa en ordentlig så fort jag har råd.

/Tommie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.