Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten går av flera gånger innan själva bilden tas

Produkter
(logga in för att koppla)

fiiiyah

Medlem
Hejsan

Har lånat hem en D90 från skolan, så jag har ingen instruktionsbok. Det är så att jag tänkte använda min blixt, sb600 och när jag trycker av en bild så blixtrar blixten flera gånger innan själva bilden tas, det gör den inte på min d80. För det första så är det ju otroligt segt och sen blir inte bilden lika ljus och skarp som med D80. Har ändrat i alla blixtinställningar jag har hittat, men det hjälper inte. Och det kan ju inte vara nån inställning på blixten heller eftersom att det blir "som det ska" när jag bara byter kamera från d90 till d80, med samma inställningar (av de jag hittat, menyerna är ju olika).

Hoppas ni förstår min luddiga fråga!

Mvh Sofia
 
Det låter som att röda ögon reduceringen är aktiv. Ser du ett öga någonstans på toppdisplayen?


Testa att göra en reset genom att hålla inne knapparna markerade med en grön prick tillsammans.

Jag vet inte exakt vilka det är på D90, men det är antagligen en vid avtryckaren och en i övre vänstra hörnet på baksidan. De gör att alla fotoinställningar som ISO och annat ställs tillbaka till ett grundvärde.

Vill du ha en manual finns det länkar här på forumet om du söker.
 
Im din blixt är satt i ttl läget (normalt) så kommer den att ge ifrån sig en förblixt som kameran kan ljusmäta på. Är det så att du får flera förbluffar så kan kameran vara ställd som commander. Dvs som den styrande delen i nikons trådlösa blixt sync system.

Eller det tredje alternativet att du har lyckats ställa in high speed sync. Då blixtrar den flera gånger för att ha större chans att lysa upp om du har väldigt korta slutartider.
 
Jag såg inget öga men jag testade hålla in de knapparna med grön markering, och det funkade! Tack för att ni är så kloka här och kan ge så snabba svar, guld värt!

Sofia
 
Fast ingen av de anledningar som Magnus räknar upp brukar ge upphov till synbara blixtskurar. De kommer så snabbt att det ser ut som en blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.