Annons

Blixteffekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raslon

Medlem
Hej allesammans! Hämtade ut ett studioset (det billiga, 110W Lite) från kaffebrus lite tidigare idag och slet ivrigt upp kartongen för att börja leka... När jag till min förskräckelse inte förstog alls vad jag sysslade med. Jag har nämnligen aldrig använt manuell blixt innan så min fråga är då: Hur funkar detta? Man kan ställa in blixtarna steglöst från 1/8 till full styrka, men varenda bild jag tar blir underexponerad. Även om jag har blixten såpass nära som 1 meter ifrån motivet.

Jag slavtänder den med en SB-600, eftersom min Nikon D50 inte har nåt uttag för synkkabeln, om det skulle spela någon roll.

En annan fråga jag är nyfiken på är hur man ska mäta ljuset, men det är väl ganska direkt relaterat till föregående fråga. Jag sökte lite här på forumet utan att hitta någonting om detta men om någon känner till någon annan tråd så får ni gärna länka vidare dit. :)
 
hej

du måste köra i manuellt läge

prova bländare 11, sen tid 1/125. Sen ändrar du bara bländaren. tiden skall du aldrig ändra

sen kommer det tickiga, blixten måste vara i manuellt läge (nikonsakn), annar sänder den två blixtar, en mätblixt o sen den den tar bilden med. Dina studioblixtar löser vid mätningen, kameran tycker det e ljust som bara den, när den sen bränner blixt 2 har studioblixtarna inte hunnit ladda
 
Aaah! Tack så jättemycket! Då är det bara leka med histogramet lite antar jag. Var orolig att blixten pajat efter postens hårda behandling (kartongen var halvt sönderslagen när jag fick den). Men det förklarar ju ett och annat. Tänkte först att det kanske var fördröjning när jag körde med slav så det var därför den inte reagerade. Så jag körde på red-eye reduction... Heh.

Men återigen, tack så jättemycket. Nu ska här blixtras!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.