Annons

Blixtbygge från grunden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Undrar, undrar om det finns någon här som gillar el-mek och pular med eller har tänkt att pula ihop egna blixtar.

Och jag menar då från grunden, likriktare, kondingar, blixtrör, tändspole osv.

OBS - DEN HÄR TRÅDEN KAN VARA LIVSFARLIG DOCK - FÖR DOM SOM INTE VET VAD DOM HÅLLER PÅ MED.

Så är du en av dom - låt bli!

Jag har kommit över ett gammalt hembygge som faktiskt har använts som studioljus hos en proffsfotograf. Blixtröret är dock kass och ska ersättas. Jag har tänkt att testa med detta från Kjell: Urladdningsrör

Sedan gå vidare med att bygga från grunden.

Kanske blir "slutresultatet" en blixt med det här minst sagt imponerande röret: 3200 W/s

Den här sidan är utmärkt om man vill komma igång och få lite ideer:
Blixtbygge

Kanske det är bara jag här som tycker det här är kul.... Vi får se.

Ser faktiskt riktigt enkelt ut. Kommer följa ditt projekt om du uppdaterar här. Kanske jag skulle ta och modifiera mitt gamla stroboskop-hembygge...

spännande.

blev oxå inspirerad att bygga blixt efter att ha läst diy-sidan.

posta gärna info var du hittar delar.

Ja, då har jag kommit en bit på väg.
Första projektet var att finna ett nytt blixtrör (var trasigt på den gamla blixt jag fick).

Hittade inga i sverige, däremot en hel del hos amerikanska handlare på nätet.

Fick sedan tipset om Kjell & Companys rör för 69:-!! (Tack Patrik). Se länken ovan.

För så så pengar kunde jag inte låta bli att testa, smäller det så smäller det.....Var oxå tveksam till den låga angivna effekten.

Men, det funkade!

Lägger in en några bilder efter detta inlägg på resultatet.

Börjar med en bild på det trasiga röret i sin hållare (med "tändspolen).

Bilagor

• 1416.jpg
    1416.jpg
    28.4 KB · Visningar: 775
Det trasiga röret bortklippt och ersatt med röret från Kjell (det var aningen fysiskt större).

Bilagor

• 1427.jpg
    1427.jpg
    41.2 KB · Visningar: 778
Så här ser strömförsörjingen ut (antagligen byggd på 50-talet). Observera oxå att jag har en IR-slav provisoriskt monterad för att inte grilla blixtuttaget i kameran....

Bilagor

• 1426.jpg
    1426.jpg
    48 KB · Visningar: 777
Och ett snabbt provkort på min flickvän Lotta som aaaldrig tröttnar på att vara modell. Blixten ca en meter snett till vänster. Hon står precis intill en vägg men knappast några fula slagskuggor alls.
ISO 100 o bländare 6.3. Thats all for now.

Bilagor

• 1419.jpg
    1419.jpg
    40.6 KB · Visningar: 768
Vad händer om man har för mycket kapacitans förhållande till rör? brinner röret upp? och var kan man hitta kraftigare rör?

Jag tror nämligen jag kan komma över ett parti bra kondingar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar