ANNONS
Annons

Blixtbilder på natten

Produkter
(logga in för att koppla)

Da9l

Medlem
Hejsan.
Jag har förkärlek för att fota fordon nattetid.
Men det är ju skitsvårt har jag upptäkt, eller så tänker jag fel, eller en kombination.
Jag smackar på min fina SB-900 på min D300 och kör i P läge samt blixten i TTL.
Ibland blir bilden skitbra (oftast inte), ibland ser det ut som blixten inte orkar fram trots att jag står 10-20m från objektet.
Gluggen som oftast sitter på är 18-105 3.5-5.6, ISO200.
Det händer ju att fordonen rör på sig åxå från mig sett vänster till höger. Jag skulle vilja lära mig (veta hur) vad jag ska ha för grund inställning i kameran för detta ändamål.
Frysta bilder samt dpm där snygga bilderna man ser farten i (panorerings varianten tror jag).
Jag blev så irriterad nu efter en kväll med 150exp och 3-5bra.....måste öva, men tipps och råd mottages tacksamt.
Mvh
Daniel

Jag är absolut ingen expert på dylika bilder, tvärtom! Men några saker tror jag mig veta:

Blixten inställd att slå på andra ridån, det är "elementärt" för dylika bilder för att inte det ska se ut som att bilen backar. Man vill ju ha ljusspåren "bakom" bilen, inte framför.

P-läget är inte bra om du vill få med lite bakgrund. I P-läget försöker blixten ljussätta hela bilden. Använd Av-läget (heter väl något liknande på Nikon?), eller helmanuellt. I Av-läget brukar de flesta kamerorna exponera för bakgrunden med befintligt ljus, för att låta blixten frysa/fylla i motivet.
Manuellt är att föredra, om inte ljuset ändrar sig en massa. Annars kommer bilderna exponeras olika beroende på mot vad du ljusmäter inför varje bild.

Sen låter 10-20 meter spontant som ganska långt avstånd, men jag vet inte hur kraftig SB-900 är.

Börja med att ställa in kameran manuellt med en lång tid anpassad för ljuset du har utan blixt, om du kör auto kommer kameran förmodligen att sätta tiden till blixtsynktiden vilken är ganska kort. Bixten i sig kommer sedan att frysa det du fotograferar men omgivningen kommer dels inte bli för mörk och dels få rörelseoskärpa om du pannorerar.

Synk på andra ridån om du vill ha ljuslinjer efter bilen som sagt.

Senast ändrad:
Jag tror att du borde satsa också på större och ljuskänsligare sensor, det betyder D700.
Neeej du!!!
Finns inget man inte klarar med D300... Eller för den delen även med billigare modeller. Inställningssak. Bäst att experimentera, testa olika inställningar.'

Avståndet kan du lätt klara genom att du skruvar upp ISO på 800. Fortfarande väldigt bra på en D300.

Neeej du!!!
Finns inget man inte klarar med D300... Eller för den delen även med billigare modeller. Inställningssak. Bäst att experimentera, testa olika inställningar.'

Avståndet kan du lätt klara genom att du skruvar upp ISO på 800. Fortfarande väldigt bra på en D300.

Har själv en D300 och vet hur bra kamera det är men du kommer inte ifrån att D700 klarar nattbilder bättre.

Som sagt, höga ISO, över 800, borde göra skillnad!

Blixt på andra ridån, träna på att panorera, kör på M-läget med en slutartid som ger dig så mycket rörelseoskärpa du vill ha och så största bländaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar