Annons

Blixtbatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Paken

Medlem
Hej.

Behöver ett (eller gärna flera) råd när det gäller externa blixtar.
Är på väg att skaffa en Canon Speedlight 430 till min 550D men
läser att många användare klagar på batteritiden och att
denna blixt mer eller mindre "slukar batterier" och "äter batterier
till frukost".
Är detta vanligt hos just denna blixt eller hos andra jämförliga
i ungefär samma prisklass?
Finns det någon annan utväg innan jag genomför köpet?
Annan blixt? Uppladdningsbara batterier? Annan typ av batterier?

Tacksam för svar

Jag har en 320EX och tycker inte den är allt för törstig. Köp dock uppladdningsbara NiMh batterier med bra kapacitet. Hade vanliga batterier först och då fick man ofta "vänta in" blixten. Nu laddar den om nästan direkt. Plus att det blir billigare i längden. Har du en dubbel uppsättning batterier vågar jag nästan på lova att du aldrig kommer ha en död blixt :D

Hej.

till frukost".

Tacksam för svar

min 430 ex 2 äter inte batterier till frukost utan kan lugnt fota vid tre till fyra tillfällen
använder mig av http://www.kjell.com/sortiment/el/b...andardbatterier/gp-recyko-aa-batterier-p42102

Min 430ex2 är hur bra som helst och är väldigt snål strömmässigt.. visst, laddar man ur den på full power hela tiden är det klart den slukar batterier men vem använder full styrka?

Jag har köpt fina batterier som är uppladdningsbara och har en kapacitet på 2700mAh.. sprang runt och mingelfotade på TTL i typ tre timmar utan någon som helst antydan till trötta batterier!

Även jag har 430ex2 med uppladdningsbara batterier, och kan inte klaga på batteritiden.

Dock har jag ingen annan extern blixt att jämföra med.

Har också Speedlite 430 och använder GP Recyko 2050 mAh. Har haft samma batterier ett par år nu och jag tycker att de fortfarande funkar jättebra och hyfsat länge.

Jag köper IKEA batterier, de är mycket bättre än de ser ut! Och är billiga.

Och jag har alltid med några laddningsbara som backupp ...

Jag köper IKEA batterier, de är mycket bättre än de ser ut! Och är billiga.

Och jag har alltid med några laddningsbara som backupp ...
Jag körde med IKEA-batterier ganska länge innan jag investerade i laddningsbara. Skillnaden var jättestor avseende hur länge batterierna räckte men främst vad gällde blixtens uppladdningstid efter att man tagit en bild.

Det är klart att IKEA-batterier är en lägre inköpskostnad vid ett separat tillfälle, men då man kan köpa exempelvis 4 st GP Recyko 2100mAh inkl laddare i ett paket på Kjell & Co för 249 kr och sedan ladda dessa åtskilliga gånger tror jag inte att man direkt sparar något på att köra IKEA-batterier.

Jag skulle inte rekommendera engångsbatterier. (Brukar dock ha IKEA-batterier med mig som backup. :)

Hej.

till frukost".

Tacksam för svar

Använder denna kombination efter att ha testat olika batterier o laddare:

Batteri Varta Ready2Use 2300 mAh och
BATTERILADDARE 4X NIMH AA/AAA VOLTCRAFT IPC-1L
då har du en perfekt kombination.
Batteriladdaren laddar varje enskilt batteri och talar om status på batteriet.

36-3754 AA/HR6 Ready2Use 4st 2300 mAh 159:-

http://www.clasohlson.com/se/Laddningsbara batterier Varta/Pr364571000

BATTERILADDARE 4X NIMH AA/AAA VOLTCRAFT IPC-1L Artikelnummer: 201101 289:-

http://www.conrad.se

Lycka till !

Tack för alla goda svar och välmenande råd.
Ingen tvekan om att jag handlar 430-an nu efter alla batteriförslag.

Paken

Jag tror att du kommer bli nöjd. :)

Passar på att låna tråden angående något jag funderat på vad gäller 430ex2. Till skillnad mot exempelvis Speedlite 580 så kan man ju inte vrida blixthuvudet 180 grader åt båda hållen, utan endast 180 grader åt vänster och 90 grader åt höger.

Min fråga är varför man har valt att det ska gå att vrida åt vänster 180 grader, varför inte höger? Någon som vet?

Då en stor fördel med vinklingsbart huvud är att man har möjlighet att studsa ljuset i taket tycker jag att höger är ett märkligt val. Jag brukar föredra att studsa ljuset lite snett bakåt uppåt, inte rakt upp. Det blir ju väldigt knepigt att göra detta om man fotar i stående format med ett batterigrepp monterat.

(Nu äger jag visserligen inte ett batterigrepp men jag tycker nog att det oftast känns naturligare att vinkla kameran åt vänsterhållet när jag fotar i stående format, men det är alltså inte möjligt om man vill studsa ljuset snett bakåt uppåt med Speedliten).
Hur ofta vill man studsa ljuset i golvet egentligen? Det känns som en tankevurpa från Canon, eller har jag missat något?

Eller är det bara jag som funderat på detta? :)

EDIT: Hade blandat ihop höger och vänster i en mening där, nu korrigerat detta.

Sett fler som kommenterat detta, men fråga mig inte hur Canon tänkt. Det går att studsa oavsett hur du håller kameran, men inte om du även vill ha vinkeln bakåt.

Jag upptäckte fördelen med att vinkla så här i förrgår och Då har jag haft blixten i snart ett halvår :p Som det ställer till det när jag lägger den på sidan har jag inte hunnit märka av än.

Sett fler som kommenterat detta, men fråga mig inte hur Canon tänkt. Det går att studsa oavsett hur du håller kameran, men inte om du även vill ha vinkeln bakåt.

Jag upptäckte fördelen med att vinkla så här i förrgår och Då har jag haft blixten i snart ett halvår :p Som det ställer till det när jag lägger den på sidan har jag inte hunnit märka av än.

Ok, har själv inte lyckats hitta någon annan tråd om detta tidigare trots att jag funderat på detta ett tag. Det går ju så klart hyfsat bra att fota stående format med kameran roterad åt högerhållet också, men det känns ju inte optimalt.

Det märkligaste är dock just att Canon inte verkar ha tänkt på de som har batterigrepp. Eller så vill de helt enkelt bara sälja fler 580:eek:r.

Det är väl snarare så att vi "amatörer" inte har något grepp och därför är det bara i "proffs" segmentet som funktionen finns. Är väl nu som så att 500 och 600 har det och 300 och 400 saknar. Under 300 förlorar man sen all rotation. Så visst kan man se en viss trend.

Jag kör GP ReCyko+ och tycker det funkar mycket bra. Särskilt då de håller sin laddning länge.

(Har iofs inte 430 EX II men väl 430 EX och 580 EX II, kan inte säga att de äter batterier direkt).

Jag valde Vartas Ready2use mycket för deras låga självurladdning. Jag använder blixten mycket sällan. Då är det skönt att veta att även om blixten har legat ett halvår så finns det kräm kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar