** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Blixtarna blixtrar inte i ridhuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag upptäckte ett problem med mina studioblixtar som jag aldrig märkt då jag fotat hemma i min lilla studio.

I kväll tog jag med blixtarna till ridhuset för att försöka få lite roliga bilder på hästen, men problemet var att dom blixtrade bara till, ca var 20;de gång jag tryckte på knappen på kameran.

Jag har 2 st 300ws blixar från Kaffebrus, dom finns inte kvar på deras hemsida då dom är något år gammla, och en sån här blixtutlösare:

http://www.kaffebrus.com/ir-sandare-153.html

Varje gång jag tryckte på test-knappen på utlösaren så fungerade blixtarna.

Några ideer på vad som gick snett?

I hemmet studsar ir- ljuset gärna mot väggar och når nästan alltid blixtarna. Det är knepigare när man inte har reflekterande väggar och så, då ljuset måste nå slavcellen på blixten , som kan vara skymd av paraplyet eller av att blixten är vänd åt fel håll ( beroende på var slav cellen sitter nånstans ).

Om det fungerade med testknappen fast du hade kameran i exakt samma position som när kameran inte triggade blixterna vet jag inte vad det kan vara, annat än att kanske batteriet var dåligt och ställde till det.
Kollade du att kameran triggade IR sändaren? ( det blinkar ju till i IR sändaren, eller att man ser att den laddar om ).

Japp kameran triggade IR sändaren, den blixtrade till varje gång men det var inte alltid att blixtarna reagerade. Jag kunde ha kameran på i princip samma ställe 2 kort på rad, men blixtarna reagerade enbart på den ena bilden. Annars tror jag det kan ligga mycket i det du säger om ljuset inte riktigt hittade till slavcellen i det stora ridhuset.

Ska jag testa köpa en sån där kabel som man kopplar mellan kameran och blixten i stället för sändaren?

... eller skaffa radiosändare. Det är mycket säkrare. Blixtarna kan också påverkas om de får ljus från anat håll, som taklampor. Ibland får jag skärma av slavcellen i blixten om jag har blixten för nära min taklampa tex.

Det beror lite på. Ofta kan den blixt som triggas med radiosändaren vara tillräckligt stark för att trigga de andra blixtarna med sitt ljus. Men utomhus i solsken tex blir det svårt, eller om blixtarna står lång ifrån varandra.

Det kan tänkas att batterierna i IR-sändaren är klena och behöver bytas. Den ger svagare signal när batterierna inte är färska.

Man måste också se till att slaven kan nås av blixtpulsen. När blixtarna står långt åt sidan och man inte ser slavtändarens fönster kommer inte IR-sändaren att kunna fungera säkert, och i en stor lokal kanske inte studsljuset från den ena blixten tänder den andra. Radioutlösning fungerar bäst då, med mottagare på alla blixtar.

Kamerans inbyggda blixt kan ge bättre tändpuls, och den måste i så fall stå på manuell. Det funkar för det mesta.

Håller med om att radiosändare är det absolut bästa.

En annan grej som möjligen kan vara fel är om kontakterna i kamerans blixtsko är lite smutsiga/ärgiga. Om det är så kommer inte radiosändare heller att funka så bra så det skadar ju inte att putsa noga där. (Antagligen är det inte det som är felet, eftersom de funkar fint i studion, men det att testknappen fungerade medan kameran inte utlöste kunde peka på det tänkte jag.)

Tack för eran hjälp. Jag har beställt en radiosändare, och ska även testa att lösa ut blixtarna med kamerans inbyggda blixt, inställd på manuell. Jag testade att göra det i går oxå, då fungerade blixtarna båda gångerna, men hästen fick väldigt fula ögon av kamerans blixt.

Ska jag ställa kamerablixten på manuell för att kunna styra hur hårt den ska slå?

Ja för den behöver inte alltid vara på full styrka. Så sänk i så falla styrkan. Man kan också sätta tejp eller nåt annat framför som ändrar riktningen på ljuset så det inte påverkar motivet så mycket, o det inte går att ställa styrkan manuellt..

Men dom ogillar det inte heller! Det gick mycket bra att fota de 7 hästar som stod på schemat idag. Ingen var upprörd eller rädd för att det blixtrande. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar