Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar + trigger

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Jag vart lite nyfiken utan att egentligen ha testat eller läst på...så jag hoppas någon kanske rent av vet. Jag har 2 blixtar, jag har inte läst in mig exakt på någon av dom om jag ska vara ärlig. De har fungerat som blixtar bara.

Men till saken, om jag nu tänkte att jag skulle ha min 580 EX + 430 EX som externa blixtar och kanske skaffa en "trigger". Frågan är egentligen, kan man ha en 580 EX, 430 EX eller rent av en 420 EZ eller någon annan av Canons blixtar som trigger eller måste man köpa en trigger för det?

Ja ni fattar :) Är det någon som vet?
 
Du kan styra en 430 EX från en 580 EX. Styrningen sker med ljusimpulser.


420EZ och andra EZ-modeller fungerar bara med analoga kameror. alla EX-modeller kan användas fullt ut med digitala kameror.

Ljusimpulser funkar bra inomhus. Utomhus får det inte vara för starkt solsken och det får inte vara något som skymmer emellan.

Vill du få radiostyrning med TTL-automatik finns Pocket Wizard billigt begagnade. Jag har en uppsättning som bara blivit liggande sedan jag köpte blixtar med inbyggd radio.
 
420EZ och andra EZ-modeller fungerar bara med analoga kameror. alla EX-modeller kan användas fullt ut med digitala kameror.

Tack, se där... nu lärde jag mig något nytt!! Tack, jag gillar den här sidan!

Du kan styra en 430 EX från en 580 EX. Styrningen sker med ljusimpulser.

Finns det någon begränsning i hur många jag kan styra? Jag vill ha en på kameran som inte agerar blixt men styr 2 externa så att säga. Kan man ställa in det i 430 eller 580? Eller blir det en "Pocket Wizard" eller motsvarande som måste till?
 
Finns det någon begränsning i hur många jag kan styra? Jag vill ha en på kameran som inte agerar blixt men styr 2 externa så att säga. Kan man ställa in det i 430 eller 580?
Det är bara 580 som kan styra med ljussignaler.
Du kan styra hur många blixtar som helst, så länge de kan se ljuspulserna. Men du kan ha max tre grupper av blixtar, där varje grupp kan ställas in på olika sätt. Alla blixtar som tillhör samma grupp får samma inställning.

Flexibiliteten i styrningen med Canons nyare radiostyrning (RT-blixtar) är högre, men priset är förstås högre och så kan man ha max 16 enheter i ett system.
 
Kan man ha en canon-blixt som trigger utan att den är blixt... ja, en traditionell blixt som inte blixtrar och bara aktiverar de externa. Ja, kan man ställa in 580 så för att endast aktivera 430?

Låter oklart men jag tror du är med... går det?
 
Kan man ha en canon-blixt som trigger utan att den är blixt... ja, en traditionell blixt som inte blixtrar och bara aktiverar de externa. Ja, kan man ställa in 580 så för att endast aktivera 430?

Jag är nästan säker på att man kan det.

Med en sändare kan du använda båda blixtarna lösa och styra dem med sändaren.
 
Kan man ha en canon-blixt som trigger utan att den är blixt... ja, en traditionell blixt som inte blixtrar och bara aktiverar de externa. Ja, kan man ställa in 580 så för att endast aktivera 430?

Låter oklart men jag tror du är med... går det?
Du kan styra båda dina blixtar samtidigt med den inbyggda blixten i kameran. Jag antar att du har en EOS 77D som det står på din profilsida.

Det bör gå att ställa ner styrkan på den inbyggda blixten så att den inte märks på bilden. Det går med andra Canonkameror, så det borde gå med EOS 77D också.
 
Man kan styra bilxtarna med en blixt på kameran, där man anger att kamerans blixt inte ska användas som blixt.
Då styrningen sker med ljus måste dock kameran blixtra lite grand ändå. Det syns extremt tydligt om kameran råkar komma med i en spegel eller ett fönster. Men ljuset är så svagt att om du belyser motivet någorlunda normalt med de andra blixtarna, då märks det inte. Det motsvarar ungefär en manuell inställning på 1/256 av full effekt, har jag för mig att jag mätte upp det till en gång.

Detta gäller oavsett om det är en lös blixt som monteras på kameran, eller om det är en inbyggd blixt som styr.
 
Här är en hyfsat bra beskrivning av hur man ställer in kameran för enkel trådlös blixtfotografering:
https://www.cnet.com/tech/computing/how-to-use-canons-wireless-flash-system/#

Trådlös blixtstyrning beskrivs också i detalj i kamerans svenska manual, sidorna 229–240
https://gdlp01.c-wss.com/gds/3/0300026623/01/EOS_77D_Instruction_Manual_SV.pdf
(Eventuellt måste man gå via Canons supportsida:
https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos-77d.html
)
 
Då är jag tillbaka igen men funderingar

"Blixtsändare till Canon Speedlite-blixtar"
Det finns ingen sändare i rimlig prisklass till Canonför att styra externa Speedlight, det är allt en för 3590:- som gäller?

Blir ju (nästan) billigare att köpa nya blixtar i stället :oops:
Men den där är ju en radiostyrning? Då måste du ha blixtar som har stöd för det ändå.

Jag kan inte Canon tillräckligt bra för sånt här "nörderi", men Nikon har en lös IR-styrning som heter SU-800 till sitt CLS-system. Den är också ganska dyr, men om man har tålamod så kan man hitta den begagnad till vettigt pris, alternativt testa en piratvariant vilket också finns. Denna är en ren IR-sändare (med AF-hjälp) och slår alltså inte någon blixt alls själv, men den har förstås samma begränsning i att de styrda blixtarna måste lyckas uppfatta IR-ljuset. Jag sökte väldigt snabbt och det verkar finnas något som kan tänkas motsvara SU-800 som heter ST-E2.

Bara för att förtydliga så är fenomenet att en blixt som styr en annan blixt med ljus slår lite, även fast den är "avstängd", en bieffekt. Det är IR-ljus som används, men eftersom blixten inte har en ren IR-sändare så får man lite vanligt ljus också. Något man slipper med en ren IR-styrning av den typ som nämns ovan.
 
Det var den jag fick tipsad av Scandinavian Photo men tycker den är sjukt dyr.
Du länkade till ST-E3-RT II som är en radiofjärr, inte till ST-E2 som styr med IR. Radio är förstås roligare, men kräver blixtar som kan ta emot signalerna också vilket blir ännu dyrare.

Jag gissar att du med tålamod kan få tag i en ST-E2 under tusenlappen, för så är det med Nikons SU-800. Ibland begärs det mycket för SU-800 och ibland mer rimligt. Ny kostar den lös (finns även som del i makroblixtpaket) ungefär som ST-E3 II. Som sagt så finns det säkert någon piratvariant av ST-E2 också, vilket det gör av SU-800.

Själv köpte jag en SU-800 i nyskick under tusenlappen efter att ha spanat lite då och då. Tidigare använde jag bara den inbyggda blixten som IR-styrning, vilket går på en hel del Nikon-hus. Det finns till den även en liten skärm att sätta framför som hinder för det lilla ljus som den läcker. Dock saknar ett av mina kamerahus nu inbyggd blixt, så det var SU-800, köpa radioprylar eller använda en fullstor blixt med funktionen. Då var en begagnad SU-800 det bästa alternativet eftersom den är mycket mindre och smidigare. Men det förutsätter förstås att man finner sig i de begränsningar IR ger jämfört med radiostyrning.

Spontant så tror jag att du nog har fyra val:

1) ST-E2 eller något liknande med IR-styrning till befintliga blixtar, som jag antar kan ta emot sådant. Alt. någon blixt på kameran som gör samma sak, men med risk för bieffekt av ljuset på kort avstånd med reflekterande material.

2) Lösa fjärrstyrningsprylar med radio, typ PocketWizard eller liknande alternativ.

3) Nya originalblixtar och radiostyrning till det, dvs t ex ST-E3-RT II plus kompatibla blixtar.

4) Något tredjepartsmärkes system med radiostyrning och blixtar, typ Profoto eller det ofta oblyga "Xerox-företaget" Godox, beroende på önskad prisnivå etc.

Sedan finns det förstås mindre sofistikerade varianter som dum optisk slav eller att köra med sladd.
 
Jag vart lite nyfiken utan att egentligen ha testat eller läst på...så jag hoppas någon kanske rent av vet. Jag har 2 blixtar, jag har inte läst in mig exakt på någon av dom om jag ska vara ärlig. De har fungerat som blixtar bara.

Men till saken, om jag nu tänkte att jag skulle ha min 580 EX + 430 EX som externa blixtar och kanske skaffa en "trigger". Frågan är egentligen, kan man ha en 580 EX, 430 EX eller rent av en 420 EZ eller någon annan av Canons blixtar som trigger eller måste man köpa en trigger för det?

Ja ni fattar :) Är det någon som vet?


Som nämndes tidigare det finns både radiostyrd och infraröd lösning för att använda flera blixtar.

på nedanstående länk på företaget kamda.se (nej jag har inget med Kamda att göra). kan du se exempel på lösningen för ett eller flera blixtar. Man köper en sändare som monteras på kameran och dessutom köper lika många mottagare för att styra blixtarna.

Fjärrutlösare exempel på lösningsförslag

Nedanstående tabell visar vilka Canon blixtar som stöds.

1641987160324.png
 
@ztenlund


Jag vet inte om du missade ursprungsfrågan, det var typ den jag skickade till Scandinavian Photo och fick det svaret. Men funkar ST-E2 så kanske jag ska kolla på den... jag fick inte den som alternativ i svaret som från Scandinavian Photo

Men till saken, om jag nu tänkte att jag skulle ha min 580 EX + 430 EX som externa blixtar och kanske skaffa en "trigger". Frågan är egentligen, kan man ha en 580 EX, 430 EX eller rent av en 420 EZ eller någon annan av Canons blixtar som trigger eller måste man köpa en trigger för det?
 
Jag kan inte Canon tillräckligt bra för sånt här "nörderi", men Nikon har en lös IR-styrning som heter SU-800 till sitt CLS-system. Den är också ganska dyr, men om man har tålamod så kan man hitta den begagnad till vettigt pris, alternativt testa en piratvariant vilket också finns. Denna är en ren IR-sändare (med AF-hjälp) och slår alltså inte någon blixt alls själv, men den har förstås samma begränsning i att de styrda blixtarna måste lyckas uppfatta IR-ljuset. Jag sökte väldigt snabbt och det verkar finnas något som kan tänkas motsvara SU-800 som heter ST-E2.
Jonas har en kamera med inbyggd blixt så han behöver ingen extra styrmoj för att styra blixtar trådlöst. Den inbyggda blixten fungerar som IR-sändare för att styra lösa blixtar.

Radiostyrning behövs knappast inomhus, utan kommer mer till sin rätt utomhus.

Jonas: du har redan allt du behöver för att testa lite trådlös blixtstyrning!
 
Jonas har en kamera med inbyggd blixt så han behöver ingen extra styrmoj för att styra blixtar trådlöst. Den inbyggda blixten fungerar som IR-sändare för att styra lösa blixtar.

Radiostyrning behövs knappast inomhus, utan kommer mer till sin rätt utomhus.

Jonas: du har redan allt du behöver för att testa lite trådlös blixtstyrning!

Jag får kolla in den varianten... annars fick jag fram detta på canons sida
canon.JPG
 
Jag får kolla in den varianten... annars fick jag fram detta på canons sida
Visa bilaga 163071
ST-E2 gör samma sak som den inbyggda blixten i din kamera, så den är onödig för dig. ST-E2 är främst avsedd för att användas med kameror som inte har inbyggd blixt.

Texten som du har klippt ur är föråldrad och felaktig.

Läs på sidan 229 och framåt i kamerans (EOS 77D) manual.

Screen Shot 2022-01-12 at 18.43.48.png
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.