Annons

Blixtar: Sigma vs. Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte skaffa mig en riktig blixt till min D50.

Har lite svårt att komma fram till vilken bara, SB-600 el. Sigma EF-500 DG Super? Är det någon som har erfarenhet av båda, eller rent allmänt kan ge råd?

Vad jag kan förstå så kan båda användas som slav till D50's inbygda?

Jag är ute efter MYCKET ljus för att kunna få bra fågelbilder även i ruttna förhållanden.

Vill även kunna slå blixten bakåt/uppåt inomhus.

Tacksam för svar,
/Hasse

Är det riktigt sant? Enligt Sigma själva stöder blixten i-TTL. (Vad är egentligen skillnaden mellan TTL och i-TTL?)

Om du vill ha mycket ljus ska du välja sigman, nikonblixten är väl i och för sig bättre om du vill dra nytta av all automatik kan jag tänka mig. Använder båda blixtarna men manuellt och då är sigman min favorit då den är grymt stark och den är även grymt stryktålig, har dragit den i marken många gånger.

Sigman ska ju funka med i-ttl också men jag har hört att många har haft problem med överexponerade bilder med den och d70:n vet dock inte hur dt är med d50:n

Om du jämför blixternas mått hjälper det kanske dig att fatta beslutet. Det gjörde nämligen för mig.:) Jag föredrar ofta smidigheten framför priset. Valde nämligen SB-800 bara för att den är så kompakt men har samma prestanda jämfört med Sigmas motsvarighet.

Att ha garanti att allt funkar med Nikons kameror är också naturligtvis ett plus.

HEJ!
Själv har jag en SB 600 och tycker den är bra.

Vad jag vet så går det inte att köra SB 600 som slav på en D50 eftersom kameran inte kan utlösa den, då måste du ha en sb 800 exempelvis och sb 600 som slav till den.

Jag blir f-n inte klok på det här... :) Har läst broschyrer och forum och det är för o emot till höger och vänster...*förvirrad* Tror det får bli SB-600, visserligen lite klenare ljus, men förmodligen mindre krångel.

Tack ska ni ha för att ni engagerar er!
/H

ClaesK skrev:
HEJ!
Själv har jag en SB 600 och tycker den är bra.

Vad jag vet så går det inte att köra SB 600 som slav på en D50 eftersom kameran inte kan utlösa den, då måste du ha en sb 800 exempelvis och sb 600 som slav till den.

D50 har inget Commander mode nej, men borde den inte trigga på blixtens ljus?

Vandraren skrev:
Hej!

Tänkte skaffa mig en riktig blixt till min D50.

Har lite svårt att komma fram till vilken bara, SB-600 el. Sigma EF-500 DG Super? Är det någon som har erfarenhet av båda, eller rent allmänt kan ge råd?

Vad jag kan förstå så kan båda användas som slav till D50's inbygda?

Jag är ute efter MYCKET ljus för att kunna få bra fågelbilder även i ruttna förhållanden.

Vill även kunna slå blixten bakåt/uppåt inomhus.

Tacksam för svar,
/Hasse
De absolut starkaste blixtarna som jag känner till görs väl av Metz. De brukar alltid ha en värstingmodell med typ, ledtal 60 eller liknande. Men för att svara på din fråga så skulle nog jag satsa på Nikon SB 800. Det är en stark och bra blixt, plus att originalblixtarna upptar betydligt mindre av verkstädernas tid än piraterna.

Vandraren skrev:
Hm, jag var inne på att det skulle funka den gamla hederliga vägen med att slaven reagerar på blixtljuset från kameran, men det verkar som saker o ting har blivit mer komplicerade...

Det är jobbigt då dom brukar trigga på förblixtarna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto