Annons

Blixtar och sändare/mottagare, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Suttit och kollat runt lite nu i forumet efter lite köpråd till blixtar och/eller radiosändare men inte riktigt kommit fram till något bra.

Har tänkt att införskaffa en eller två externa blixtar till utöver min 430EX II som jag redan har till min Canon 70D, mest för att användas till porträtt, för att "överexponera bakgrunden" osv.

Först funderade jag på om jag skulle köpa två st 430EXII till men det blir lite dyrt så jag började kolla på lite andra märken. Meike har nån EX 580 som verkar bra. Har ni några förslag annars?

Sen behövs nog radiosändare då man inte alltid kommer att ha blixtarna synligt, där är jag ganska lost dock. Såg nån som rekommenderade några från kaffebrus. Samma fråga här, förslag på bra prisvärda prylar?

/Staffan
 
Jag använder Phottix Strato II, fungerar klockrent och känns ganska robusta samt att dom finns till ett hyfsat pris, dock så verkar TTL:n inte hänga med!
 
Ja Phottix kollade jag lite på när jag kollade igenom kaffebrus. Bättre än Aputure?

Blixt då? Nån som har erfarenhet av "piratmärken".
 
Jag hade rekommenderat dig att skaffa Yongnuo 568 EX II samt några stycken YN-622C.

Fungerar ypperligt.
 
Jag hade rekommenderat dig att skaffa Yongnuo 568 EX II samt några stycken YN-622C.

Fungerar ypperligt.

Blev tillslut båda två. En 568 och tre st 622. (Till min 430exII också). Av de youtube-videos att döma verkar det vara riktigt bra kvalitet och funktionalitet.

Får se när paketet dyker upp, beställde från HK då jag inte kunde hitta dem i Sverige (EU)? Har räknat med att få betala tull och moms men det blir ju bra mycket billigare ändå än om man skulle skaffa sig liknande Canon-prylar.

Tack för tipset :)
 
Har köpt av Auctionzone1168 och har alltid funkat perfekt, aldrig några problem. Förövrigt kan jag rekommendera Yongnuo RF 602 602 och 602 II, har alla tre och alla tre har funkat bättre än mina pocket wizards, såpass att jag sålde mina PW's.
 
Har tänkt att införskaffa en eller två externa blixtar till utöver min 430EX II som jag redan har till min Canon 70D, mest för att användas till porträtt, för att "överexponera bakgrunden" osv.

Först funderade jag på om jag skulle köpa två st 430EXII till men det blir lite dyrt så jag började kolla på lite andra märken. Meike har nån EX 580 som verkar bra. Har ni några förslag annars?

Sen behövs nog radiosändare då man inte alltid kommer att ha blixtarna synligt, där är jag ganska lost dock. Såg nån som rekommenderade några från kaffebrus. Samma fråga här, förslag på bra prisvärda prylar?
Har du provat att styra din 430EXII trådlöst med den inbyggda blixten i kameran? Åtminstone inomhus fungerar det rätt bra (och det kan fungera bra utomhus också under rätt omständigheter).

Med billiga blixtar styrda via radio så tappar man TTL-mätning och kostanden för radion äter upp en del av besparingen på att att inte köpa flera 430EXII.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.