Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixtar i studio=mörka resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Fick chans att låna en studio med några blixtar för ett tag sedan, men hade väldiga problem att få till det till en början...

jag hade med en kompis som har en Nikon d200, själv använde jag mig av Canon 350D och en Canon 40D.

vi båda hade externa blixtar på våra kameror och studioblixtarna skulle fyras av genom ljuset från våra blixtar

problemet var att alla bilderna blev helt kolsvarta (fanns en liten tendens till ljus om objektet var vitt, men det var också allt)

va gjorde vi för fel?


(när vi kopplade in våra kameror till en av studioblixtarna och fyrade av med den istället för våra externa så blev resultatet bra, men är nyfiken på varför det blev så med dom externa)
 
Du måste köra den externa blixten i manuellt läge, annars smäller den av en blixt för att mäta ljuset och studioblixtarna synkar på förblixten.
 
Studioblixtar är väldigt enkla. Kamerablixtar är avancerade. Studioblixtar har en sensor som gör att den blixtrar när den känner av blixtljuset från en annan blixt. Kamerablixtar sänder ut förblixtar för att styra exponeringen.

Eftersom kamerablixten redan har triggat studioblixten med sina förblixtar finns det inte kvar någon energi till huvudblixten då kameran vill exponera. Därför blir bilderna svarta.
 
ok!

men förblixt, när jag ska fokusera så skickar blixten ut ett rött mönster på objektet, skickas en förblixt av precis när jag trycker ner avtryckaren då?

isåfall, går det att stänga av den? för om jag redan fokuserat o så, så behövs väl ingen förblixt?
 
henrikgbg skrev:
men förblixt, när jag ska fokusera så skickar blixten ut ett rött mönster på objektet, skickas en förblixt av precis när jag trycker ner avtryckaren då?

isåfall, går det att stänga av den? för om jag redan fokuserat o så, så behövs väl ingen förblixt?

Korrekt. När du trycker ned avtryckaren så skjuter blixten av en förblixt för att ta rätt på hur mycket ljus som behövs för huvudblixten.

Det går att stänga av genom att du ställer om blixten till manuellt läge. Hur du gör det beror på vilken blixt du har och framgår av instruktionsboken. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.