Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar från andra tillverkare

Produkter
(logga in för att koppla)

oskard

Avslutat medlemskap
Jag kommer troligen att köpa en Pentax K100D under hösten, men funderade idag på hur det funkar med externa blixtar.
Jag har förstått att om man använder vissa Pentax-blixtar (AF540FGZ eller AF360FGZ)får man tillgång till fler finesser (kort synktid t.ex). De är dock ganska dyra.

Men om man använder en annan blixt, hur funkar det då? måste man ställa in allt manuellt (slutartid, bländare, blixtstyrka...) eller sker det någon kommunikation mellan kamera och blixt. Eller är det helt beroende på vilken blixt man har?

Idag måste man i princip använda en blixt som är anpassad för det märka man har på kameran. Enda undantaget är om du köper en helt manuell blixt med bara två kontakter i blixtskon. I princip alla blixttillverkare stöder viss eller all automatik om de stöder kameran. Tyvärr så är väl utbudet till Pentax ganska begränsat. Själv har jag bara Pentaxblixtar som jag ansluter på kameran (har några helt manuelle slavblixtar som triggar på ljus, altså ingen elektrisk koppling), men jag har kikat en del på Metz som gör fina blixtar i alla storlekar och som har en modul för Pentax. Fördelen med dessa är att man genom att byta modul kan få dessa blixtar att även fungera med andra märken. Metx moduler hete SCA eller något sådant. Har för mig att det finsn tresiffriga och fyrsiffriga och de fyrsiffriga är den modernare som stöder mer automatik. Men jag har aldrig köpt någon så jag är ingen expert. Jag hoppas någon med mer kunskap kan hjälpa dig vidare.

Tack för svaret, det var väl ungefär som jag misstänkte. Metz-blixtarna hamnar dock i samma prisklass som en Pentax-blixt.
Nåja, möjliighet till höga iso-tal och bildstabilisering tar ju bort en del av blixtbehovet. Kunde man vinkla den inbyggda uppåt skulle behovet vara ännu mindre, men man kan väl inte få allt.

Jag köpte nån Pentax blixt som hette 220 tror jag eller om det bara var 200. Vinklingsbar uppåt, men ej åt sidorna. Och bara automatisk. Fungerade perfekt. Men den typen verkar inte göras längre. Men du borde kunna hitta någon billig pirat som stöder Pentax.

Råkade springa på den här blixten på Tradera. Har en SCA för Pentax står det. Självklart en risk att köpa begagnat. Men om denna blixt funkar så är den nog så bra det kan bli. Blev själv sugen, men skall försöka hålla mig i styr, jag har tillräckligt med blixtar :)

http://www.tradera.com/auction/aid_32392673

Det finns ju några olika bud om hur bra p-ttl verkligen funkar med Sigmablixten. Enligt stans fackhandel så ska mätningen vara märkbart sämre med Sigman och de varnade även för framtida kompatibilitet vid uppdatering av kamerans mjukvara.

de varnade även för framtida kompatibilitet vid uppdatering av kamerans mjukvara. [/B]

Det verkar kunna stämma, iaf såg jag att det diskuterades på DP om just uppgradering av Sigman för K100D.Även om det går så är det väl ett visst krångel. Värre förståss om P-TTL bilderna inte blir så bra...

Ojoj, här var det mycket information i den här tråden och en del desinformation också... :)

K100D är kompatibel med Pentax P-TTL standard. De *enda* blixtar som finns för P-TTL i dagsläget är Pentax AF360FGZ och AF540FGZ, samt Sigma EF500DG Super - som jag har själv till min *ist DS - och Sigma EF500DG, utan Super (icke-Super versionen saknar trådlös blixtstyrning och höghastighetsblixt, men den har P-TTL). Sedan har även Promaster blixtar för P-TTL, men jag har inte sett dem i Sverige så jag tror inte de finns på den svenska marknaden.

Metz är EJ kompatibel med P-TTL, de har SCA moduler för Pentax TTL, men ej P-TTL. K100D fungerar ej med TTL, den har ingen TTL sensor (det flesta digitala systemkameror saknar TTL, de har en annan lösning). Metz kommer ej att inom den närmaste framtiden släppa blixtadapters för Pentax P-TTL, detta är officiellt från dem. De tycker marknaden är för liten.

TTL blixtar kan fungera på K100D, men i MANUELLT läge. Dvs, inte TTL. Man får köra med kameran i manuellt läge och själv beräkna vilken bländare man ska använda för det avstånd som man har fokuserat på.

*ist D, DS och DS2 har TTL-sensor och fungerar därför även med äldre blixtar, dock enbart på ISO 200 och 400. P-TTL fungerar på alla ISO tal.
DL, DL2 och K100D/K110D saknar TTL sensor.

Sigmas EF500DG Super fungerar fint med Pentax, dock behöver den uppgraderas för K100D enligt Sigma. Den överexponerar lätt om man använder en diffuser, exempelvis Omnibounce. Jag kan tänka mig att Pentax egna blixtar fungerar mer optimalt, jag har ej provat dem.

Hälsar
R

hur anvander jag sigmans tradlosa styrning? Har sjalv en san o ist ds men har aldrig fattat mig pa att man kan kora den tradlost, har tom kopt tio meter trad....

Jag upplever att min Sigma EF500DG-super överexponerer ungefär lika mycket på både min DL som min K100D med Omnibouncer, intressant att det finns en uppdatering... just nu ställer jag blixtkompensering i kameran till -0.5 men det räcker inte alltid...

Den trådlösa styrningen fungerar inte på *ist Dx eller K100D/K110D kamerorna... enligt vad jag har läst mig till i manualen...

DS/DS2, DL/DL2 och K100D/K110D:s inbyggda blixt stödjer inte trådlös styrning, så man kör med en extern blixt som huvudblixt som styr den andra blixten - slav - trådlös, de synkar ihop sig med P-TTL.

Man måste alltså ha två blixtar, en på kameran och en lös extern - då fungerar trådlös styrning mellan dem.

Hälsar
Raphael

Tack för all info. Vi får väl se hur det blir med blixt, men nu har jag bivit lite klokare.
Sigman var ju både billigare och gav mer ljus än Pentax blixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar