Annons

Blixtar+10D=problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Softworld

Medlem
Hej.

Efter att ha plåtat en hel del med studio blixtar tillsammans med Canon 10D så börjar en del problem att uppdaga sig. Saken är den att jag i Måndags stod och plåtade nånstans runt 100 personer i samband med ett event under två timmars tid. Till detta använde jag mig av två st Elin blixtar med paraplyer och hade väldigt nogrant mätt upp exponeringen så att allt skulle stämma. I bakgrunden hade jag en grå fond. Förutsättningarna var alltså så lika som möjligt hela tiden. Det som hände var att vissa bilder helt plötsligt kan te sig som överexponerade och histogramen från dessa enstaka bilder skiljer sig markant från alla andra.

Histogrammen på dessa bilder blir "klippta" en ganska så bra bit från antingen slutet eller början på histogrammet. Det är den skumma detaljen med det hela eftersom det inte är på samma sida varje gång.

Hur kan detta komma sig?

Jag blir evigt tacksam för ett bra svar...
 
Det är knappast kameran som är problemet. Den öppnar bara slutaren och blixtarna får lysa så länge de ställts in för. Det är väl knappast ETTL-blixtar?
 
Plötsliga överexponeringar är mer konstigt än plötsliga underexponeringar.

Det vanligaste är att iso-värdet eller bländaren ändrats.

Underexponering kan det bli om blixtarna inte hunnit ladda upp.

Var hela ytan lika jämt belyst?
 
Linmajon skrev:
Det är knappast kameran som är problemet. Den öppnar bara slutaren och blixtarna får lysa så länge de ställts in för. Det är väl knappast ETTL-blixtar?

Nä visst är det så som du säger men om blixtarna slår likadant varje gång och när man mätt upp exponeringen rätt och kontrolerat detta under kvällen så borde väl rimligtvis också alla bilder bli likadana?
 
froderberg skrev:
Plötsliga överexponeringar är mer konstigt än plötsliga underexponeringar.

Det vanligaste är att iso-värdet eller bländaren ändrats.

Underexponering kan det bli om blixtarna inte hunnit ladda upp.

Var hela ytan lika jämt belyst?

Hel ytan var belyst så som sig bör. Varken Iso eller bländar värde har ändrats det har jag kollat upp i exif infon.
 
Jag har upplevt att de studioblixtar som jag använt har slagit hårdare efter att man just reglerat ljusstyrkan på dom... Men sen har de exponerat jämt och fint...

Kanske har du ett liknande fenomen...

//Eric
 
En del blixtar behöver man tömma kondensatorerna på efter att ha sänkt styrkan. Så är det bl a på mina Elinchrom blixtar. Mina blixtar av ett annat fabrikat tömmer sig själv.

/Mikael
 
Leijon skrev:
En del blixtar behöver man tömma kondensatorerna på efter att ha sänkt styrkan. Så är det bl a på mina Elinchrom blixtar. Mina blixtar av ett annat fabrikat tömmer sig själv.

/Mikael

AHA! Det förklarar saken! Tack!

//Eric
 
Numeric skrev:
Jag har upplevt att de studioblixtar som jag använt har slagit hårdare efter att man just reglerat ljusstyrkan på dom... Men sen har de exponerat jämt och fint...

Kanske har du ett liknande fenomen...

//Eric

Som Mikael sa så blir det lite svaj när man ändrar inställning på blixtarna. Men i det här fallet så har allting stått stilla och inget är rört på blixtarna under hela fotosessionen.
 
Nej

Jag kör ofta min 10D + Elinchrom 250 (årsmod 1998, med plugin-rör) i långa serier utan att röra något och exponeringen är alltid lika jämn och fin.
 
Kan det vara så att modellerna har flyttat lite på sig. Avståndet mellan blixt och modell är mycket avgörande, en meter kan ofta göra ett helt stegs skillnad.
 
Du kanske har kopplat synkkabeln till den blixt som du ställt in på minst styrka, då hinner den andra inte alltid laddas upp.

Om du då skjuter av för tätt så får du bara ljus från den svagare blixten i vissa av bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.