Annons

Blixt vs. Objektiv vs. Batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spinnix

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte inom en framtid köpa ett nytt tillbehör till min kamera, men vet inte om jag ska köpa objektiv, blixt eller batteri grepp. Så skulle vara tacksam om ni gav mig lite råd, samt kanske länka till produkten. Budget: 3-4000~.

Nuvarande:
400D
18-55 kit
Canon 55-250 IS.

Mvh
 
Hej!

Tänkte inom en framtid köpa ett nytt tillbehör till min kamera, men vet inte om jag ska köpa objektiv, blixt eller batteri grepp. Så skulle vara tacksam om ni gav mig lite råd, samt kanske länka till produkten. Budget: 3-4000~.

Nuvarande:
400D
18-55 kit
Canon 55-250 IS.

Mvh

hum, det var ju inte direkt en lätt fråga att svara på,
köp det du känner att du behöver mest utav de
 
Rätt svårt att jämföra en blixt med ett batterigrepp......

Mitt svar är, köp så mycket din ekonomi räcker till för.
 
Jag stod i samma läge som du, men med Nikons produkter istället.
Valet föll på en rejäl blixt (SB-800) som dessutom kunde fjärrstyras. Det gjorde att jag fick ny kreativitet och mina befintliga objektiv kunde användas i mer besvärliga situationer.

//Martin
 
Svårt att ge råd när du inte är mer tydligt i dina önskemål.

Detta sagt, en extern blixt gör väldigt stor skillnad mot den inbyggda så titta på t ex en Canon 430.

Mvh
Anders
 
Kunde va kul att veta va du fotar.. Rätt så omöjlig fråga :p

Ja hade köpt dom i ordningen

-Blixt(Du ökar som nån annan sa möjligheterna för objektiven du redan har.

-Batterigrepp(Greppet ökar stabiliteten och flyttar tyngdpunkten på kameran. Den är mycke bättre att hålla i. Att kunna hålla den vertikalt är ett stort plus.. Högre batterikapacitet är för mig bara ett plus i kanten. Så jobbigt är det inte att byta batteri.

-Objektiv(För normalt titta på eller web bruk så duger dom objektiven alldeles utmärkt.. Speciellt om man tittar på din tilltänkta budget.

Detta är väl mina tankar :)
 
Jag skulle köpt ett batterigrepp först. Av den enkla anledningen att 400D är liten och har värdelös ergonomi för (mina) händer. Hur du upplever kameran i dina händer, vet du bara själv. Är du nöjd med ergonomin i huset, så köp en ljusstarkare optik. Du har redan en blixt i huset, så den kan vänta lite tycker jag.

Lycka till med ditt val....

/U
 
En blixt ger nya möjligheter som inte kan ersättas med något annat. Allt du kan göra med batterigrepp kan du troligtvis också göra utan batterigrepp. Jag skulle prioritera greppet sist i ordning.
 
Köp ett nytt kul objektiv, sjukt mycket roligare än en blixt som du antagligen inte kommer att orka bära med dig och skruva på. Ett makro, eller helst ett vidvinkel skulle jag rekommendera. Borde funka inom budget också.
 
Utan att veta vad du har så skulle jag själv välja:
1a plats :Blixt - och se till att lära mig använda den...den fasta blixten förstör nästan mer än den tillför...
2a plats :Optik...
3e plats :Andra kul grejer, filter, närbildlinser eller fjärrutlösningsprylar till blixt...
4e plats :Litteratur för att lära sig nyttja prylarna..
56e plats :Vertikal-/batterigrepp.

Greppet är i princip helt onödigt, såvida du inte tar riktigt långa bildserier eller till övervägande del stående format...det kan också addera en upplevd stabilitet när man fotar med stora tunga linser, då den blir lite som en balansvikt...
Har du stora händer kan greppet också bidra till ett skönare grepp...

/Magnus
 
Tänkte inom en framtid köpa ett nytt tillbehör till min kamera, men vet inte om jag ska köpa objektiv, blixt eller batteri grepp. Så skulle vara tacksam om ni gav mig lite råd, samt kanske länka till produkten. Budget: 3-4000~.

Hmm...det låter som om du mest vill köpa något för köpandets skull, bygga ut systemet med något utan att ha ett direkt behov som motiverar köpet.

Hade jag varit som du så hade jag lagt pengarna åt sidan och sparat dem tills jag verkligen kände att det fanns en brist i mitt system som behöver åtgärdas.

Det är lätt att bli prylgalen och bara vilja köpa på sig en massa saker för sakens skull, men det blir lätt så att man inte använder sakerna om man köper sådant som man inte direkt känner behov av, med det enda resultatet att fotoväskan blir tyngre.

Ett bra utgångsläge tycker jag är att fundera över vilken typ av bilder som inte går (eller är opraktiska) att ta med den utrustning man har och sedan försöka luska ut vad det är för utrustning som skulle behövas för att åstadkomma det. Batterigrepp är iofs undantag, det påverkar ju inte bilden, men i slutänden är det ju också en fråga om vad som är praktiskt. Känns kameran opraktisk att hantera och du behöver mer vikt/större grepp så är det ju en bra grej, annars finns det ju ingen anledning.
 
Tänkte inom en framtid köpa ett nytt tillbehör till min kamera, men vet inte om jag ska köpa objektiv, blixt eller batteri grepp.
Håller helt med Oscar -- om du inte vet vad du ska köpa verkar det inte som om du behöver något. Spara pengarna och vänta med att handla tills du känner att "vad mycket bättre bilder jag skulle ta om jag bara hade en blixt/annat objektiv/stativ/bg".
 
Precis. Håller som några här på slutet säger. Vänta & se. Och då kan man lägga till att vill man få en bild av vad man borde köpa - för du verkar vilja ta ett steg till s.a.s, så är tipset att surfa runt bland fototips, artiklar, gallerier och tutorials runt om i världen. Tycker själv det är vansinnigt lätt att fascineras av andras bilder och ofta inställer sig frågan: "hur tusan gjorde dom här!?". Blixt(-ar), bättre/annan optik är ibland svaren. Ibland schysst bearbetning. Osv. Lycka till! :)
 
Tack för alla svaren, detta är nog enda sidan man får så utförliga svar! Jag tror att jag var i en liten svacka där det kändes som att jag måste köpa något för att bli bättre, men vid närmare eftertanke så ska jag nog träna mer på fotografering och redigering istället, och köpa något vettigt när jag känner för det (som några skrev)
Tusen tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.