Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt vinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
I manualen för D7D så står det att den interna blixten täcker upp till vinklar som för ett 24mm objektiv.

Är denna vinkel ett 24mm monterad framför en 35mm film eller är det mot den faktiska sensorsstorleken i huset?

Så himla struligt det blir, kan de inte ange faktiska vinkeln i grader eller radianer? Det här med brännvidd blir bara förvillande.

Faktiska 24mm på huset blir inte så mcyket att hurraför, det går altså inte att använda blixten i kombinationen med nåon vidvinkel.

De allra flesta systemkameror med inbyggd blixt lyser ut en vanlig normalzoom och lite mer därtill. Det var över ett decennium sedan paketzoomarna övergick från att börja vid 35 mm till att börja vid 28 eller ibland till och med 24 mm.

Jag skulle lugnt räkna med att Minolta varit så puckade att de blandat in omräkningsfaktorn.

Ok, så med mitt Sigma 18-50 (omräknat 27-75) så är det inga problem?

Om man köper en extern blixt, vilka bildvinklar kan man förvänta sig där?

Ja du...

Eftersom blixten introducerades för några år sen så gäller det garanterat småbildsformatet.

Men jag vet inte jag, hur fungerar det egentligen?

Kan inte påminna mig att jag på Dimage7-tiden upplevde några speciella vinjeteringsproblem vid full vidvinkel på den, typ 5 mm eller nåt sånt?

Kanske jag som inte är så kräsen:)

//Larsa

Är det inte så att man generellt refererar till
135-formatet när man pratar brännvider för att slippa alla diskussioner om omräkningsfaktorer hit och dit...??

Det skulle vara mycket bättre om man skippade brännvidd helt och hållet och gick över till bildvinkel. Men brännvidd är nog så pass inarbetat att vi måste klubba ihjäl 2 generationer fotografer för att nya begrepp skall få fotfäste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar