Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt - vad ska man köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Då var det dags att köpa blixt till systemkameran, en Minolta 700si.

Jag kommer att använda blixten som upplättningsblixt i första hand, det omedelbara behovet är vid rena porträtt, inomhus och utomhus, även uppställningsporträtt vid bröllop.

Hur kraftig blixt behöver jag? Är ledtalet är mått på hur långt blixten når?

Ni som är mer eller mindre professionella (eller försedda med en tjockare plånbok än min) väljer kanske en kraftig blixt med alla funktioner och vinklingsbar åt alla håll, men vad ska jag välja?

Jag har tittat på Minoltas blixtar hos Scandinavian. Minolta har en med ledtal 36 för 2250kr, och en med ledtal 56 för 4000kr. Minolta har också en med ledtal 20 för 800kr, men jag vet inte om den funkar med min kamera.

Så har vi ju externa märken. Sunpak har en blixt med ledtal 30 för 800kr (stöder TTL). Vad är för- resp. nackdelar med att köpa en sån?


Jag vore mycket tacksam för lite tips angående inköp av blixt.
 
Jag har oxå Minolta 700 si, och kör med Minoltas 5600-blixt....själv är jag helnöjd! Jag är oxå mest ute efter upplättning, men ibland behövs det där lilla extra...
 
Nu vet jag inte din budget men om du kan så satsa på en som går att vrida sidledes. Jag har en 3500xi eller nåt som bara går att vinkla upp. Oftast så använder jag raktfram eller upp men ibland så..... och då kan jag ej! Irriterande värre!
 
Stirra inte dig blind på ledtalet, det brukar oftast ändå inte stämma helt. Koncentrera dig på saker som ledbart huvud och manuella inställningsmöjligheter. Sunpak är ett bra alternativ, eller varför inte Metz?

Men visst en sunpak PZ4000AF är nog inte helt fel för de pengarna (1500:) Men den kan inte vinklas på alla håll.

Frågan är bara vad du ska ha blixten till. Det viktigaste är nog att den går att vinkla på alla håll. Annars kan du ju inte slå blixten i taket vid högformatsbilder.

Angående Sunpaken med ledtal 30 så kan den i vissa situationer inte räcka tillräckligt långt. Dessutom om du ska slå den i taket så försvinner ju ännu mera ljus.

Annars kan jag rekommendera en sto-fen bouncer för ett mjukt och behagligt blixtljus. Då kan man köra rakt på utan hårda skuggor.
 
Senast ändrad:
En Minolta orgonalblixt är att föredra av ett enkelt skäl.
Du får då möjligheten till trådlös blixtstyrning och det ger väldigt stora möjligheter till kreativ ljussättning på ett skitenkelt sätt.
 
Absolut trådlöst!
Fram till nu, då jag har köpt studioblixtar, så hade jag ej överlevt utan trådlös blixt... den inbyggda som upplättning och den stora blixten på stativ lite snett mot motivet...!
 
Hur funkar den med trådlöst, då?

Om jag köper Minoltas 5600-blixt... Fungerar den trådlöst med min kamera, då, utan större åthävor, eller måste jag köpa till nåt kit för det också?
 
Japp! Om det är 700si du menar :)
Inget extra behövs, om du använder den inbyggda blixten som utlösare. Sedan kan man köpa en tillsats om man ska ha flera trådlösa... men det är inget jag använder....
 
gundj skrev:
En Minolta orgonalblixt är att föredra av ett enkelt skäl.
Du får då möjligheten till trådlös blixtstyrning och det ger väldigt stora möjligheter till kreativ ljussättning på ett skitenkelt sätt.


Faktiskt så ska andra blixtar också fungera trådlöst till Minolta. Ett exempel är Sigma 500 Super som visst är ganska lik Minolta 5600HS vad gäller funktionalitet, t.ex "trådlöshet". IOFS är ledtalet "bara" 50 på sigman, mot 56 (?) på 5600HS.
 
... och så är den förstår rejält billigare. =) Har inte sett den på någon nätbutik i Sverige än, men jag skulle få beställa den genom Expert för 2900:-. Den borde gå att få billigare utomlands...
 
Antingen köper du en av Minoltas värstingblixtar 5600 eller 5400, kanske till och 5200 men den går inte att köra trådlöst.

Som någon annan sa så är det vridbara huvudet en av de främsta egenskaperna hos en blixt.

Tillåter inte ekonomin en av dessa dyra orginal så titta på tredjepartsalternativ. Återigen är det vridbara huvudet viktigast. Men pass på, en del tredjepartsblixtar är så dåliga att det inte är lönt att använda dom ens. Jag har en som du kan få om du vill :).

En annan sak som jag tycker är viktig är att blixten är automatiskt, sk motorzoom och att den ställer in filmkännslighet själv. Erfarenheten jag har är att vid till exempel bröllop så har man inte tid att kontrollera att blixten är rätt inställd, den ska bara fungera.

Om handlaren har olika modeller att välja på så offra en rulle och fråga om du kan få ta lite provbiler i butiken med den blixt som du är intresserad av. Anteckna och framkalla och se vad som verkar ge acceptabelt resultat.

Den första blixt jag köpte snålade jag som sjutton på men var tvungen att köpa(tyckte jag då) eftersom kameran saknade inbyggd blixt. Men den blixten är så dålig att det faktiskt inte är lönt att försöka använda den. Jag kan inte påminna mig om att jag tagit en enda bild som blivit acceptabel ens med den blixten.

Däremot så köpte jag en begagnad 5200i och är helnöjd. Enda smolket i bägaren är att den inte är trådlös, vilket jag jobbar på att lösa med synkkabel.

Mvh
Maverick
 
Hej

Jag kör med en 5400hs till mina minoltahus och är helnöjd med den, rekommenderar den varmt. 2995 på scand.photo men det var några år sen. Den är kraftfull så det räcker med ett maximalt ledtal på 54. Blixthuvudet är ledbart åt dom flesta riktningar och med en bouncer på så blir upplättningsblixtbilderna ett strå vassare.
Glöm dom enklare minoltablixtarna som endast har ställbart huvud i höjdled.
Mitt tips är att du letar efter en begagnad, har sett några 5400hs till salu på olika säljsidor på nätet senaste tiden. Priser kring 2000-2500.

Hälsningar hearme
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.