Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixt trådlöst
- Trådstartare mr mungo
- Start datum
erro.se
Aktiv medlem
Hej
Jag undrar hur man kör blixten trådlöst om man bara har en blixt(Pentax AF-360FGZ). Och om P-TTL funkar även då?
Du verkar ha en K10D. Då kan den inbyggda blixten styra den externa. Fn -> blixt -> wireless. Det står ju även i manualen hur du gör. Ja, P-TTL fungerar trådlöst. Med reservation för om 360-blixten klarar detta... min 540-blixt gör det iallafall.
Peter Wistrand
Aktiv medlem
Trådlös styrning(wireless) = P-TTL, annars kallas det slavblixt och då reagerar blixten på kamerablixten och utlöser full effekt, halv effekt, 1/4 osv som du ställt blixten på. Men jag vet ej om slavblixt funkar på 360an.
på min 360 står det slav, när jag kör trådlöst
PederD
Aktiv medlem
på min 360 står det slav, när jag kör trådlöst
Har inte blixten framför mig nu, men 360 har två lägen Slav och trådlöst (läge 1 och 2 eller tvärt om). I Slav-läget så löser den ut som slavblixt (ignorerar dock förblixten) i Wireless läget så kör den P-TTL trådlöst.
/Peder
FotoZ
Aktiv medlem
Tackar för alla svar. Kan nån även säga mig om det går att stänga av blixten på kameran? Alltså så att bara den trådlösa används.
Inte om man använder trådlöst, du får använda tråd för det - då kan du fälla ner kamerans blixt och köra med sladd från blixtskon till extern blixt. Då kommer den inbyggda blixten inte att utlösas. Men om du har den uppfälld så utlöses den, även om den är ställd på trådlös styrning (och den måste ju vara uppfälld för trådlös styrning eftersom den styr via blixtimpulser och inte radio).
PederD
Aktiv medlem
Tackar för alla svar. Kan nån även säga mig om det går att stänga av blixten på kameran? Alltså så att bara den trådlösa används.
Om du menar att du inte vill ha den inbyggda blixtens ljus med på bilden? Gå in i C-menyn och längst ned finner du valet "Trådlös blixt". Ändra den till "Av" så kommer den inbyggda blixtens ljus inte med i bilden, endast den externa.
/Peder
FotoZ
Aktiv medlem
Om du menar att du inte vill ha den inbyggda blixtens ljus med på bilden? Gå in i C-menyn och längst ned finner du valet "Trådlös blixt". Ändra den till "Av" så kommer den inbyggda blixtens ljus inte med i bilden, endast den externa.
Dessvärre så fungerar det ej riktigt så alla gånger, vi har haft en tråd om detta förut.