Annons

Blixt till Pentax DS

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Jag har en Pentax DS sedan några år. Jag har undvikit blixt hittills pga att jag tidigare, för länge sedan, bara haft en blixt som medfört hårda bilder. Tänkte nu börja testa att använda blixt. Har tittat på Pentax FTZ 330, Pentax FTZ 500 och Pentax 360 FGZ. Tycker att FGZ 540 är för dyr eftersom jag inte vet om blixten kommer att få någon långvarig medverkan i mitt fotoliv. Överväger FTZ 500 eftersom den är vrid och vinkelbar. Vill att det ska vara bra och enkelt Ett ytterligare dilemma är att jag börjat snegla på 10D:n,men det kommer att dröja.

om du tycker att 540'n är för dyr så tycker jag att du ska satsa på antingen en fgz 360, eller sigmas 500serie som är dedikerad för pentax p-ttl. sigman är billigare o de som säljs nu bör ha rätt uppdatering för att funka både trådlöst med k10(om du ska köpa en sådan senare) och allt annat smask om k10 har.

anledningen till att jag inte nämner FTZ serien är att den inte är helt digitalanpassad, så tänker du fortsätta anäävnda dig av pentax dslr-hus så rekommenderar jag dig at satsa på en blixt med full kompabilitet. det lönar sig alltid i längden. annars blir man mest irriterad.

jag har en fgz 540 som jag är toknöjd med, använder den till all typ av foto, från isklättring via porträtt till produktfoto i mitt lilla studentrum...

så mitt råd är egentligen en 360 om du tycker att 540'n är för dyr.

Kikade på Sigma 530 ST. Verkade vara ett bra alternativ till min fotografering. Är det någon som testat den. Jag har sjäv ingen erfarenhet av Sigma.Brukar köpa Pentax, nytt el begagnat.

jag hade sigmas billigaste variant till min ds, men slutade köra med den när jag köpte en k10 eftersom den inte funkade med p-ttl mätning. när jag väl körde med sigman så var jag nöjd. inte lika nöjd som med min nuvarande blixt eftersom sigman var mkt enklare. men den gav bra ljus och funkade som den skulle.

Pentax AF...FGZ-blixtar har P-TTL vilket gör att de fungerar med både äldre och de nyare digitalkamerorna. *ist DS har stöd för både för äldre TTL och nya P-TTL, men de nyare Pentax husen har bara stöd för P-TTL.

Jag kör med Sigma EF500DG Super, den har fungerat bra på min *ist DS men har behövt uppgraderas för att fungera med min K10D. (detta gör svenska distributören gratis).

Upplever Sigma 500 som mer plastig, krånglig och med sämre byggkvalitet än Pentax egna blixtar - men Sigma är ju mycket billigare...

Nya 530-serien är förhoppningsvis bättre!
Motsvarar i stort sett Pentax AF540FGZ i funktionalitet. Det som skiljer är att Pentax har stöd för externt batteripaket och kontrastkontroll tillsammans med en inbyggda blixten eller en extra extern blixt.

Hälsar
R

Även jag har sneglat lite på 500FTZ, men jag har hört att high speed sync inte funkar med den och DS. Stämmer det och vad beror det på i så fall?

makari skrev:
Även jag har sneglat lite på 500FTZ, men jag har hört att high speed sync inte funkar med den och DS. Stämmer det och vad beror det på i så fall?

Pentax AF500FTZ är inte kompatibel med höghastighetssync. Den blixten kom i mitten av 90-talet.

Den första blixt från Pentax med höghastighetssync är AF360FGZ som kom när 90-tal blev 2000-talet. Första kamerorna med funktionen var MZ-S och MZ-6.

Hälsar
R

Aha, så den har aldrig stött hs-sync.
500 ftz var väl top of the line-blixten på analogtiden så jag antog bara helt kallt att den hade det.

Om du får tag i en FTZ500 för 1000:- eller kanske ett fint ex för 1500:- kanske det är värt det.
Då kan du experimentera med DS och får säkert åsikter om vilken blixt(styrka) du vill ha när du köper ny kamera.
Men vill du sälja den sen kanske det blir svårt?
Fördelar med 500an är att den är bra, stark och vinklingsbar och den blir bra till DS och äldre kameror. Stroboskop kan användas med nya kameror oxå men den funktionen kanske du inte tänker använda. 500an har oxå sensor så att den utlöser i slavläge med manuellt vald styrka när en blixt utlyser, men med dom nya kamerorna utlöser den på förblixten. Med den nya typen av blixtutlösare som ignorerar förblixten kan du naturligtvis använda 500an i manuellt läge(du justerar styrkan), om du vill ha hjälpbelysning som att lätta upp bakgrunden.

Jag funderar på att köpa FTZ 500:an om jag hittar den till ett bra pris. Jag övervägde länge 360:n men vill egentligen ha en vinklingsbar blixt Upptäckte en blixt som heter Soligor DG 420 Z, som också är vinklingsbar. Någon som testat den och vet om den passar till DS?

Agneta

Om du köper en 500 FTZ och i framtiden uppgraderar din *ist DS till en nyare Pentax, så kommer du inte kunna använda FTZ blixten då den stödjer ett äldre TTL system som Pentax upphörde med i slutet av 90-talet när de introducerade P-TTL.
*ist DS är den sista kameran från Pentax som stödjer både det gamla TTL och det nyare P-TTL.

Den senaste versionen av Soligor-blixten fungerar med P-TTL (om den är gjord för Pentax systemet) och därmed fungerar med *ist DS. Det finns en äldre version av den, som förvirrande nog har precis samma modellbeteckning, och den har inte P-TTL. Jag vet tyvärr inte från vilket serienummer som den fick P-TTL.

Meningarna är delade om det är en bra blixt eller inte. Det finns de som är nöjda, det finns de som är missnöjda. (vilket iofs kan vara relaterad till skillnader mellan den nyare och den äldre versionen).

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar