Annons

Blixt till Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Är sugen på en blixt men är helt novis inom blixtfotografering och behöver således lite köpråd.

Användningsområden är (för tillfället) mest porträtt, barnfoto (även ganska fartfylld barnfoto :p) samt fest etc

Vill kunna använda blixten trådlöst, om det nu är möjligt? (t ex på stativ/handhållen placerat bredvid modellen)

Ett plus vore även om den gick att använda till macrofotografering.

Blixten ska sitta på en Nikon D7000 och för det mesta användas på fast optik (35,50, 90mm)

Vill ej köpa begagnat och budgeten ligger runt 2500. Har kikat på en Nikon SB-700, va tror ni om den?


MVH John
 
Det är bara att slå till. Det är en mycket bra blixt som dessutom är enkel att sköta. /Frode
 
Blixt till Nikon

Hej,
har några och har länge använt blixt. Har en SB-600 som är alldeles utmärkt! Smidig storlek, batterierna håller länge, lyser ut bra och SB-700 verkar ha fixat det mesta som inte är bra, ffa menysystemet! Har en SB-800 som är mer robust men även klart större. Drar mej ibland för att ta den pga storleken. Har även en metz 58 som ett komplement men som äter batterier så man häpnar...annars en trevlig blixt med extrareflektor för blänket i ögat. Du har mycket roligt framför dej, nikons blixtsystem är väldigt bra! Välj en blixt som låter dej utnyttja det!
Finns även en del artiklar på nikonians om blixtsystemet, hur det funkar och vilka funktioner som passar till vad.
Mycket nöje//Fredrik
 
Håller med övriga, SB-700 är ett bra val. Den är en SB-910 utan steroider, alla funktioner finns i den fast med något mindre kraft, vilket sällan behövs ändå ;)
 
Hej,
har några och har länge använt blixt. Har en SB-600 som är alldeles utmärkt! Smidig storlek, batterierna håller länge, lyser ut bra och SB-700 verkar ha fixat det mesta som inte är bra, ffa menysystemet! Har en SB-800 som är mer robust men även klart större. Drar mej ibland för att ta den pga storleken. Har även en metz 58 som ett komplement men som äter batterier så man häpnar...annars en trevlig blixt med extrareflektor för blänket i ögat. Du har mycket roligt framför dej, nikons blixtsystem är väldigt bra! Välj en blixt som låter dej utnyttja det!
Finns även en del artiklar på nikonians om blixtsystemet, hur det funkar och vilka funktioner som passar till vad.
Mycket nöje//Fredrik

Tack för alla svar! Låter som om SB-700 blir bra då! Men kanske en dum fråga; går den att använda trådlöst eller måste den sitta på kameran?

MVH
 
Du kan styrka den trådlöst via Nikons CLS, fungerar riktigt bra! jag använder nästan alltid min blixt på detta sätt (har dock SB600)
 
Nikons blixtar, SB800, SB900, SB700 och SB910 går att använda som både extern blixt med Nikons CLS (Creative Light System) och som master (styrblixt) för andra blixtar. Om du någon gång får tillgång till fler blixtar kan du sätta en av dem på kameran och den kan styra de andra. Det kan även den inbyggda blixten göra. Fördelen med att sätta en extra blixt på kameran som styrblixt är om du vill styra blixtar utomhus och har (Remote) slavblixten vid sidan om kameran … då ser dess sensor inte kamerans blixt, men du kan vrida den extra blixten att lysa mot slavblixten.

Nikon SB600 fungerar enbart som slavblixt (remote för CLS).

SB400 och SB300 har inte CLS funktion ...
 
Jag har själv en Sb700 och ett par 600. SB 700 är en bra blixt. Enklast att utlösa trådlöst är via den inbyggda kamerablixten satt i rätt inställningsläge. Men se till att köp med en liten plastskärm (vad den nu heter) som sätts framför popupblixten så att det ljus som, avges i det läget inte träffar objektet, utan att IR ljustet går fram till blixtens sensor som sitter på ena sidan (inomhus funkar det allra lättast).

Du kan även utlösa en 700 trådlöst som slavblixt, dvs att den känner av en annan blixt och utlöser samtidigt.
 
Jag har själv en Sb700 och ett par 600. SB 700 är en bra blixt. Enklast att utlösa trådlöst är via den inbyggda kamerablixten satt i rätt inställningsläge. Men se till att köp med en liten plastskärm (vad den nu heter) som sätts framför popupblixten så att det ljus som, avges i det läget inte träffar objektet, utan att IR ljustet går fram till blixtens sensor som sitter på ena sidan (inomhus funkar det allra lättast).

Du kan även utlösa en 700 trådlöst som slavblixt, dvs att den känner av en annan blixt och utlöser samtidigt.

Ok tack för tipset! Men går det alltså inte att använda blixten trådlöst utan att avfyra den inbyggda blixten?
 
Ok tack för tipset! Men går det alltså inte att använda blixten trådlöst utan att avfyra den inbyggda blixten?

Inte utan radiosändare.

Däremot kan du stänga av den inbyggda blixten, så den bara skickar styr-ljus - via menyn i cameran sätter du den inbyggda till att bara vara comander … detta påverkar (ska inte påverka) bilden, men kan göra det … därför har Nikon en liten plastbit till salu, som man kan sätta framför blixten … denna släpper bara fram IR ljus vilket räcker för att styra de externa blixtarna. (IR panel SG-3 IR, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/5014835/nikon-ir-panel-sg-3-ir )
 
Jag hakar på den här tråden.

Har en SB800 som jag aldrig tyrivts med, den brukar inte fungera som jag vill. Och nu har den gått sönder - indikerar att blixten går av, vilket den inte gör. Nikon tror att det är blixtröret som är trasigt, men vill inte ge ett pris om jag inte skickar in blixten.

Alltså behöver jag en ny blixt till min D90.

Krav på ny blixt: Det skall gå att vrida blixthuvudet och använda som slavblixt.

Inga krångliga/obegripliga menyr, värdelös instruktionsbok. Vill INTE ha en Nikonblixt igen
 
Byt till Canon då... ;) Du får ursäkta, men jag kommer aldrig att begripa mig på folk som har Nikon och sedan ska köra tredjepartsblixtar, när just blixtsystemet är erkänt bra. Att SB-800 inte har världens mest begripliga menyer är ingen nyhet, men så svårt är det inte (jag har en som jag köpte ny). De nya blixtarna manövreras inte likadant, så att utesluta dem på grund av hur SB-800 är verkar också något märkligt. De nyare går också att vrida hela varvet runt, vilket för mig störande nog inte går på SB-800.

Hade jag köpt en blixt idag hade jag troligen köpt en SB-700, om inte den sista lilla blixtstyrkan var viktig.

(Att Nikon inte vill svara på kostnaden utan att ha sett blixten förvånar inte, men att det skulle vara värt att reparera en så gammal blixt är inte troligt med tanke på begagnatpriset.)
 
Byt till Canon då... ;) Du får ursäkta, men jag kommer aldrig att begripa mig på folk som har Nikon och sedan ska köra tredjepartsblixtar, när just blixtsystemet är erkänt bra. Att SB-800 inte har världens mest begripliga menyer är ingen nyhet, men så svårt är det inte (jag har en som jag köpte ny). De nya blixtarna manövreras inte likadant, så att utesluta dem på grund av hur SB-800 är verkar också något märkligt. De nyare går också att vrida hela varvet runt, vilket för mig störande nog inte går på SB-800.

Hade jag köpt en blixt idag hade jag troligen köpt en SB-700, om inte den sista lilla blixtstyrkan var viktig.

(Att Nikon inte vill svara på kostnaden utan att ha sett blixten förvånar inte, men att det skulle vara värt att reparera en så gammal blixt är inte troligt med tanke på begagnatpriset.)

Jag är sugen på Canon (objektiven). Jag har haft oerhört svårt med menyerna, aldrig kommit igång. På Youtube finns det mycket matnyttigt men man brukar börja inne i menyerna - dit jag inte kommer.
SB700 skulle säkert räcka.
 
SB700 är oerhört mycket enklare att hantera än SB800 (jag har haft båda), så den rekommenderas varmt.
 
Hur man ställer in sin D7000 med SB700 som fjärrslav finns beskrivet på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157782
som i sin tur hänvisar till http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm
Ken Rockwells beskrivning börjar bli lite gammal men gäller från D70s och uppåt och alla blixtar från SB600 och uppåt.
Det är inte enkelt att begripa Nikons beskrivningar då kamerans bruksanvisning hänvisar till blixtens och tvärtom. Men när man fått det till att fungera (efter några inställningar) fungerar det mycket bra.

Om man dessutom använder funktionen Rear (slow), som är en blixtinställning (om man frångår "grön" inställning på ratten) så har man mycket nytta av fjärrblixt i dagsljus.

Vill du inte att den inbyggda blixten ska bidra med något ljus sätter man på "solglasögon", något som är beskrivet på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157944
 
Hur man ställer in sin D7000 med SB700 som fjärrslav finns beskrivet på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157782
som i sin tur hänvisar till http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm
Ken Rockwells beskrivning börjar bli lite gammal men gäller från D70s och uppåt och alla blixtar från SB600 och uppåt.
Det är inte enkelt att begripa Nikons beskrivningar då kamerans bruksanvisning hänvisar till blixtens och tvärtom. Men när man fått det till att fungera (efter några inställningar) fungerar det mycket bra.

Om man dessutom använder funktionen Rear (slow), som är en blixtinställning (om man frångår "grön" inställning på ratten) så har man mycket nytta av fjärrblixt i dagsljus.

Vill du inte att den inbyggda blixten ska bidra med något ljus sätter man på "solglasögon", något som är beskrivet på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157944



Har läst på flera ställen att SB700 är en bra och begriplig blixt, får fundera på den.

Tack för hjälpen
 
Blixtrör

Hej!
Jag anser att SB-800 är en bra blixt. Dock tror jag att kostnaden för byte kan springa iväg. Tror att du kan hitta ett nytt blixtrör på Ebay samt utförlig instruktion på Youtube hur du själv gör bytet. En begagnad 800:a kostar 1300-1500kr på Blocket. Själv använder jag tre st SB 800 men mest använder jag tre Quantum Qflash T5D-R som är kraftfullare och är en motsvarighet till Elinchrom Quadra. Alltså en typ av portabel studioblixt med TTL styrning. Fungerar utmärkt.


Jag hakar på den här tråden.

Har en SB800 som jag aldrig tyrivts med, den brukar inte fungera som jag vill. Och nu har den gått sönder - indikerar att blixten går av, vilket den inte gör. Nikon tror att det är blixtröret som är trasigt, men vill inte ge ett pris om jag inte skickar in blixten.

Alltså behöver jag en ny blixt till min D90.

Krav på ny blixt: Det skall gå att vrida blixthuvudet och använda som slavblixt.

Inga krångliga/obegripliga menyr, värdelös instruktionsbok. Vill INTE ha en Nikonblixt igen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.