Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

monday

Ny medlem
Jag ska nu köpa en extern blixt till min kamera men känner mig helt lost i blixtdjungeln. Det råd jag har fått är att hålla mig borta från Canons blixtar (vilket inte lär vara ett problem eftersom jag använder Nikon). Har hört att det ska finnas en hel del bra som inte är Nikonfabrikat. Någon som kan ge några tips på vad som är bra och vad man ska tänka på? Prisklassen jag tänkt mig är max 2500, gärna billigare. Har spanat in en Dörr Blixt DAF42/480 Ultra till Nikon, någon som vet om den är något att ha?

Fick även tipset om att titta på en begagnad SB-800, men hur mycket bättre är SB-800 än Dörr-blixten? Är det värt den extra tusenlappen?

Jag ska nu köpa en extern blixt till min kamera men känner mig helt lost i blixtdjungeln. Det råd jag har fått är att hålla mig borta från Canons blixtar (vilket inte lär vara ett problem eftersom jag använder Nikon). Har hört att det ska finnas en hel del bra som inte är Nikonfabrikat. Någon som kan ge några tips på vad som är bra och vad man ska tänka på? Prisklassen jag tänkt mig är max 2500, gärna billigare. Har spanat in en Dörr Blixt DAF42/480 Ultra till Nikon, någon som vet om den är något att ha?

Fick även tipset om att titta på en begagnad SB-800, men hur mycket bättre är SB-800 än Dörr-blixten? Är det värt den extra tusenlappen?

Man (jag iaf) hör lite då och då om folk som har problem med inkonsekventa exponeringar med blixtar från 3:e part. Rent generellt verkar Nikons egna faktiskt funka bättre. Jag har inget emot att köpa saker från 3:e part, men när jag skulle köpa blixt föll valet på Nikon för att det verkade vara mest problemfritt.
Själv köpte jag en begagnad SB-600, de kan man få för under 2000kr. SB-800 har inte så mycket som SB-600 inte har som "normalanvändaren" behöver.

Kolla in Yongnuo blixtarna på ex.v. www.tradera.com
Bra pris och säkert inte sämre än Dürr eller Dörr-blixtarna.

Jag har andra grejor från samma företag och dem funkar perfekt.

Vill du kunna använda dig av Nikons CLS (Creative Lighting System), så lär du nog vara begränsad till Nikons egna blixtar och minst en SB-600, rätta mig gärna någon om jag har fel.

Lite beror det ju på hur du vill använda dem, men jag skulle definitivt råda dig till att allvarligt överväga en blixt som stödjer nikons CLS - "Creative Lightning System". I det enklaste fallet gör det ju helt enkelt så att du kan ha blixten lös istället för monterad på kameran och ändå få bra exponeringar kontrollerade av kameran.

SB-800 brukar begagnad ligga mellan 2000 och 2500 och har fullt stöd för detta. SB-600 är lite svagare och har något begränsat stöd, men inget som lär störa innan du blir riktigt avancerad användare av CLS.

Ett exempel på bild tagen med denna teknik: http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/20143-nikon-cls/

Den kan ju inte agera commander, men är den begränsad på något annat sätt? Det har jag isf missat.

Det var just att den inte kan vara commander jag avsåg med begränsad. Så länge man bara har en blixt och en kamera som kan vara Commander lär ju inte det påverka användadet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar