Annons

Blixt till Nikon d5200

Produkter
(logga in för att koppla)

ethiriel

Avslutat medlemskap
Hej!
Hoppas det är rätt tråd jag är inne på nu.

Jag har en fundering kring att fjärrstyra nikon d5200 till en extern blixt. Jag köpte en Nikon SB-700 för inte så länge sedan som fungerar utmärkt när jag har den i hästskon (eller vad det kallas) på kameran.

Men nu skulle jag vilja kunna fjärrstyra blixten på sidan av kameran, och jag har förstått att den externa blixten (Nikon SB-700) ska ha ett inbyggt trådlöst läge, men att kameran (Nikon d5200) inte har nån manuell funktion så att jag kan ställa in trådlöst läge på själva kameran.

Kan någon rekommendera vad jag ska använda för t ex blixtsladd eller liknande?

//Tina
 
Det enklaste är nog att helt enkelt köpa en blixt till. Då låter du din SB-700 sitta kvar på kameran och använder ljuset från den till att utlösa den andra blixten. Mycket smidigare än att hålla på med sladdar. Ett annat alternativ är att köpa en fjärrutlösate, typ Pocket Wizard eller liknande. Då sätter du sändaren i blixtskon och mottagaren under blixten.
 
Det enklaste är nog att helt enkelt köpa en blixt till. Då låter du din SB-700 sitta kvar på kameran och använder ljuset från den till att utlösa den andra blixten. Mycket smidigare än att hålla på med sladdar. Ett annat alternativ är att köpa en fjärrutlösate, typ Pocket Wizard eller liknande. Då sätter du sändaren i blixtskon och mottagaren under blixten.

Du menar en till SB-700 då eller en till blixt vilken som helst?
 
Om du inte vill lägga så mycket pengar går det ju faktiskt att använda sladd.

Jag har motsvarande denna som jag köpte på ebay. Finns i lite olika längder och kostar 50-100 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.