Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

ZyRoX

Aktiv medlem
Ska köpa blixt till min nyinköpta D50 hade tänkt mig SB-600 eller 800 men har varit inne på dom fotoaffärer som ligger nära mig men ingen hade den hemma. Expert tyckte jag skulle köpa en Sigma blixt istället Sigma EF-500ST kan jag få lite expertråd utav dig ;-) tack på förhand
//Sanna

jag hade samma tankar som du...

och jag valde nikons SB600 pga full kompabilitet problemet som många tredje part har men inte på nikons egna.

Jag beställde mitt från USA och väntar fortfarande på den.. ska nog komma nästa vecka.

Ska du bara blixtra lite då och då. Köp en SB 600. Ska du bygga upp en blixtstudio eller på annat vis har ett stort behov av blixt. Köp en SB 800.

SB 600 täcker de flestas behov.

nä jag ska bara blixtra lite då och då men är inte nöjd med den inbyggda så det får bli en 600 ska bara hitta det bästa priset ;-) /// Sanna

Med tanke på att Sigmas blixtar inte fungerade 100% med D70 (det har visserligen kommit ver-II av Sigmablixtarna sedan dess) så skulle inte jag chansa på att Sigman kanske funkar.

SB-800 eller SB-600 är det som gäller.

Det kan vara en bra tanke att börja med en SB-600 och sedan komplettera med en SB-800 när man får råd/behov.

På blixtar är det världsgaranti varpå det kan löna sig att köpa från tex USA. Glöm dock inte att räkna med tull och moms.

Jag har själv en SB-800 till min D70 och är helnöjd.
Innan den hade jag en Sigma som fungerade mycket dåligt med min kamera.

Innan du handlar måste du kolla priserna på nätet. Scandinavianphoto resp Cyberphoto är dom två största. Kolla gärna på pricerunner eller prisjakt.nu så att du får bästa priset.

Tack Daniel ! ska försöka hitta det bästa priset nöjer mig som sagt med 600 :an

/// Sanna

Jag kom just på att D50 ju inte stödjer fjärrstyrning av blixtar vilket gör att det främsta argumentet för SB-800 faller pladask.

Så SB-600 är helrätt till D50.

Glöm inte att leta begagnat...

Tack Daniel ! för att du bryr dig svårt att hitta begagnat hittar nya som billigast runt 2500. Men det får det väl vara värt får bara vänta på nästa studiebidrag ;-) då har jag skrapat ihop så det ska räcka. /// Sanna

ZyRoX skrev:
Tack Daniel ! för att du bryr dig svårt att hitta begagnat hittar nya som billigast runt 2500. Men det får det väl vara värt får bara vänta på nästa studiebidrag ;-) då har jag skrapat ihop så det ska räcka. /// Sanna

Lägg in en köpesannons här på fotosidan och se om du får napp.

Ett välvårdat exemplar med gott om garanti kvar borde kosta strax under 2000kr.

Jo har gjort det men det verkar vara fler en jag som jagar den begagnad. Så det blir nog att köpa nytt./// Sanna

Jag köpte mitt SB600 från B&H...

Dessa prylar köpte jag:

SB600 180$
Omibounce 17$
Nikon 50mm 1.8 95$
skyligt filter 5$
+ frakt blir summa: 336$

I svenska kronor blir det ca 2600kr
Vilket är jätte bra pris.

Om jag har otur kommer priset att hamna 2600 x 1.28 = 3328 kr och till det priset kan man inte handla för samma prylar här i sverige.

sb600 kostar runt 2000kr och objektivet 50mm 1.8 kostar ca 1400kr, omibounce ca 250kr plus filter 150 +frakt kommer det hamnar ca 4000 kr om du köper de här i sverige.

Man kan fjärrstyra andra blixtar med D50 om du har en sb800 och en sb600 medan D70 kan du göra det med en enda blixt sb800 eller sb600.

Det är den stora skillnad med d50 och d70. Har sett att det fungera hur bra som helst med d50.

Sätt fast sb800 i kamerahuset (master mode) och har sb600 i trådlös slavemode så ska det fungera. titta i manualerna om du vill veta mer exakt.

>Sanna: moms 25% och tull 3% blir ca 28% :=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar