ANNONS
Annons

Blixt till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobsundin

Ny medlem
Hejsan! Jag har letat efter en bra, billig blixt till min Nikon D40 och funderar mellan dessa två:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF34N
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N

Inte så bra på teknisk data, så vilken är egentligen bäst av de där två? Är det värt att spendera några extra hundralappar på den dyrare?

Och sen vill jag också ha en sändare och mottagare så jag kan använda blixten trådlöst. Har ni något tips på någon bra?
 
Vet inget om kvaliteten på någon av de två men den dyrare har ju en hel del funktioner som kan vara trevliga att ha. Den är dessutom starkare.
De funktioner som den dyrare har som den billigare saknar är att:
1. Man kan även vrida den åt sidan och alltså studsa blixtljuset mot en vägg, eller när man tar en stående bild (med kameran på högkant) studsa det i taket som vanligt. Mycket viktig funktion som jag tycker ensam är värd prisskillnaden.
2. Den har automatiskt zoomhuvud vilket gör att man oavsett vilken brännvidd man väljer med sitt zoomobjektiv kommer blixten själv att sträva efter att skapa en ljuskägla som täcker bildytan utan att spilla onödigt ljus utanför. Inte jätteviktig funktion tycker jag eftersom jag oftast studsar blixtljuset mot något (för att få mjukt ljus) och då har ljuskäglans omkrets mindre betydelse. Viktigt om man använder blixten ofta för direktljus.
3. Den har slavcell så att man kan använda den i kombination med andra blixtar (t ex kamerans inbyggda). Mycket trevlig funktion som jag inte skulle vilja vara utan. Det möjliggör kretativt experimenterande med varierade ljussättningar. (man kan i och för sig köpa en separat slavcell för att fjärrutlösa blixten om man skulle sakna det men det kostar ju en slant som gör att prisskillnaden mellan de bägge alternativen ter sig ännu mindre.

Båda blixtarna är mycket billiga så man kanske inte ska förvänta sig någon vidare kvalitetskänsla men om man inte sysslar jättemycket med blixtfoto och de inte går sönder verkar de ju prisvärda.
 
Man kan även vrida den åt sidan och alltså studsa blixtljuset mot en vägg, eller när man tar en stående bild (med kameran på högkant) studsa det i taket som vanligt.

Ja juste, det tänkte jag inte ens på!

Ja jag tror det blir den lite dyrare, det andra som du sa om den verkar ju bra också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.