Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Minolta.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Har tänkt att skaffa mig en blixt till min Minolta 505si super.De jag har funderat på är Minolta 3500xi(1650kr hos Björns Foto) eller Sunpak powerzoom 4000(1395kr hos BF).Men nu har Minolta kommit ut med en ny blixt,3600HS D den kostar 2250kr.Så nu är jag ännu mer villrådig.
Någon som har några ideer om vilken jag bör jag köpa??? Är själv inte så insatt i blixtvärlden.

/Tomas
confused:

Stod själv i samma bryderi för ett halvår sedan.

Tyvärr kommer jag ytterligare tillföra lite mer altenativ till dig, men blixten jag valde efter att läst igenom en del recentioner var "Sigma EF430ST"

En blixt med motorzoom, vinklingsbar samt ett ledtal på 43 om jag inte minns fel.
Fullt TTL styrd givetvis.
Använt den på en jäkla massa bilder nu, och är klart nöjd med resultatet, iaf i den prisklassen (1300-1500:)

Bara ett tips.

/Tobbe

Skillnade mellan 3500Xi och 3600xi är att den senare kan använda en mer avancerad mätteknik som bygger på avståndsmätning via kamerans optik. Denna funktion stöds endast av Kamerahusen Dynax 7 och Dynax 5.. Så för din del finns det ingen anledning att betala extra för 3600:an. Jag hade själv en dynax 505Si med en 3500Xi blixt men kör nu en Dynax 800 med samma blixt.
Är mycket nöjd med 3500:an, men har planer på att införskaffa en 5400HS nu när jag bytt kamerahus

David,det är klart att du ska köpa en 5400HS.Då kan ju jag köpa din 3500Xi. BILLIGT!!! Bra va?

Klas ,vad har du fundrat på för pris på Sigma blixten?

Jag ska sälja min Sigma blixt för att jag numera andvänder en Minolta 5400HS:D, bara så att du vet! Jag köpte sigma:n ny för 1500:- och den är i toppskick, men jag vet inte riktigt vad jag tänkte ta för den. Du kan komma med förslag. DYRT blir det ;), närå. /KG

Ta du och slå till på Minoltas 3500 xi så att du kan använda trådlös-funktionen,det är en trevlig funktion om du avser att använda mycket blixt..
fast min får du inte köpa ...
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar