Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en bra blixt. Den skall vara såpass kraftig att den funkar som upplättning vid t.ex. porträtt i direkt solljus.

Har sneglat på Sunpak 5000. Den verkar ha ett bra ledtal och går att vinkla både i höjdled och åt sidan. Just vinklingen är viktig för mig ifall jag vill studsa blixten mot ett tak även vid bilder i höjdformat.

Frågan är ifall den kan användas som trådlös slavblixt eller om jag måste ha en original Minolta blixt för detta?


Andra tips mottages varmt.

Mina kriterier är:

1) Vinklingsbar
2) Funkar som trådlös slavblixt


/Upplys mig! ;-)
 
Sigma har en som heter EF 500 Super och är allt vad du vill ha.
Har den själv (till Canon) och tycker att den funkar mycket bra. Finns bl a hos http://www.bjornsfotovideo.se

Fast jag tror att man måste ha två blixtar för att den skall fungera som trådlös, eller "något" för att aktivera den.
Jag har ännu inte behövt detta så jag vet ej hur det fungerar.
 
Senast ändrad:
Tack för det tipset. Just trådlös slavblixt skall fungera så att den inbyggda blixten används för att utlösa den externa blixten.

I min manual för Dynax 5:an visas även hur man kan ta en bild med ett valt ljusförhållande mellan den inbyggda och den externa blixten för att på så sätt åstadkomma en mera livfull ljussättning. T.ex. genom att placera den externa blixten snett från sidan och välja ett ljusförhållande på 2:1. Vilket betyder att den externa blixten i detta fall ger en blixt med dubbla styrkan mot den inbyggda. Då fås ett mera intressant ljus lite från sidan samtidigt som den inbyggda blixten jämnar ut skuggorna.

Någon som vet ifall ifall detta fungerar i praktiken och ifall det går även med t.ex. en Sunpak 5000 eller med den EF 500 Super som Stergios nämner?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.