Annons

Blixt till Minolta 9000

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag flyttar på begäran den här frågan till en tråd i Minolta-forumet. Det är nog riktigt att den passar bättre här.

Jag köpte mig en Minola 9000 förra veckan. Såvitt jag vet är det den enda spegelreflexkameran med autofokus och manuell filmframmatning. En lite kul kamera, tycker jag. Jag fick med en blixt också, men den visade sig ha Minoltas specialfäste som inte Minolta 9000 och den generationen av AF-kameror har.

Istället för att leta rätt på en adapter ropade jag in en blixt av typen Minolta Program 2800 AF, som har vanligt blixtfäste på Tradera. Dessutom följde det med en Minolta 7000 och ett 35-70/4. (230 kr totalt).

Tyvärr utlöses inte blixten när jag provar den på min Minolta 9000. Det är nog inget fel på blixten eftersom den fungerar med Minolta 7000 så är det någon som har något tips? Så fort jag har hittat min gamla helmanuella blixt med PC-kabel så ska jag prova den också på Minolta 9000 så jag får se om den kan utlösa en blixt överhuvudtaget.

Eventuellt är väl något trasigt i Minolta 9000, men det kan ju vara någon inställning som jag gör fel. Tips mottages tacksamt.

Det här var första svaret i tråden där jag ställde frågan. Om någon har mer upplyssningar att komma med så är jav tacksam.

Jag kan inget om denna kamera, så jag kan inte svara direkt på dina frågor, men det finns ju faktiskt en hel website dedicerad till den (!).
http://www.9000.org/

I avsnittet http://www.9000.org/faq.old/ står det bl.a. så här:

[I"]Four flashes are dedicated to the 9000 body; 1800AF, 2800AF, 4000AF and the 1200AF ringflash. All provide direct flash metering (through the lens off the film) and automatic fill flash."[/I]

Så, din 2800AF ska ju definitivt funka.

Det finns ocks kompletta manualer att ladda ner lite varstans på nätet, t.ex. här:
http://www.vikenk.com/minolta_manual.htm

(Kom ihåg att Minoltas kameror hette Maxxum i USA och Dynax i Europa)

Tycker f.ö. att den här diskussionen hellre borde höra hemma i forumen för Sony/Konica/Minolta. Där huserar många fler som kan nåt om det här än i tråden för köpråd och köpråd är det ju faktiskt inte.

/Mats

Tror inte att det är så konstigt egentligen om blixten och kameran har kommunikationsproblem. Det är trots allt saker från 80-talet. Jag har själv en Minolta 9000 med en PF 4000AF och en PF 2800AF och hade länge problem med att få 4000AF att avfyra monterad på kameran (min 2800 har fungerat felfritt). Har sedan dess kört den som slavblixt ett tag (monterad på en hama slavtändare och med irrelevanta stift bortopererade för att undvika konstigheter) och den funkade relativt ok i den rollen tills den gav upp helt (kan ha varit så att jag orsakade det haveriet med min klåfingrighet, har ett vagt minne av att jag kortslöt något).

får du blixten att utlösas när du inte har den monterad (kortslut mittstiftet och ett av sido-blecken)? Är kontakterna (på såväl kamera som blixt) fria från korrosion?

får du blixten att utlösas när du inte har den monterad (kortslut mittstiftet och ett av sido-blecken)? Är kontakterna (på såväl kamera som blixt) fria från korrosion?

Sådana brutaliteter har jag inte försökt mig på. :)

Kontakerna ser rena ut, men jag skrapade lite på dem ändå för säkerhets skull, utan att det gjorde någon skillnad.

Däremot fungerar som sagt blixten på den Minolta 7000 som följde med blixten, så min hypotes är just nu att blixten inte är trasig, utan att det är antingen kontaktproblem mellan blixten och blixtskon på Minolta 9000 eller att det är någonting inuti Minolta 9000 som är trasigt.

Blixtsymbolen i sökaren på Minolta 9000 blinkar när blixten är monterad i blixtskon. Jag trodde först att blinkandet tydde på något fel, men det ser likadant ut i sökaren på Minolta 7000 när blixten är monterad men på den kameran utlöses blixten.

Någon slags kommunikation finns alltså mellan Minolta 9000 och blixten, men inte tillräckligt för att det ska fungera helt.

har en 1800af, ingen aning varför jag köpt den men en sån där 9000 verkar ju speciell så hittar men en sån nån gång så. elelr så säljer jag den, är ju kul att samla saker men egentligen har jag ju ingen nytta av den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar