PMD
Aktiv medlem
Jag flyttar på begäran den här frågan till en tråd i Minolta-forumet. Det är nog riktigt att den passar bättre här.
Jag köpte mig en Minola 9000 förra veckan. Såvitt jag vet är det den enda spegelreflexkameran med autofokus och manuell filmframmatning. En lite kul kamera, tycker jag. Jag fick med en blixt också, men den visade sig ha Minoltas specialfäste som inte Minolta 9000 och den generationen av AF-kameror har.
Istället för att leta rätt på en adapter ropade jag in en blixt av typen Minolta Program 2800 AF, som har vanligt blixtfäste på Tradera. Dessutom följde det med en Minolta 7000 och ett 35-70/4. (230 kr totalt).
Tyvärr utlöses inte blixten när jag provar den på min Minolta 9000. Det är nog inget fel på blixten eftersom den fungerar med Minolta 7000 så är det någon som har något tips? Så fort jag har hittat min gamla helmanuella blixt med PC-kabel så ska jag prova den också på Minolta 9000 så jag får se om den kan utlösa en blixt överhuvudtaget.
Eventuellt är väl något trasigt i Minolta 9000, men det kan ju vara någon inställning som jag gör fel. Tips mottages tacksamt.