Annons

Blixt till Mamiya M645

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur menar du? Alla blixtar passar väl, förutsatt att de går att koppla till kameran vi lämpligt uttag. 1000S har ingen inbyggd TTL-blixtljusmätning, så du behöver en blixt med inbyggs ljussensor om du vill ha automatisk ljusdosering.

Vilka anslutningar för blixt finns på kameran? Vanlig blixtsko med mittkontakt?

Jag har en Sekonic blixtmätare och på kameran sitter en PD-mätprisma med en vanlig blixtsko. Då kanske min Canonblixt passar? Det finns dessutom två olika uttag för blixt på kamerahuset. Men om jag vill ta bilder med stående format och forfarande ha blixten ovanför kameran och inte vid sidan, vad behöver jag för tillbehör eller blixt då?

Om Canonblixten går att ställa in på fasta effekter, 1/1, 1/2, 1/4 osv., ja då är det väl bara att köra manuellt och mäta blixtljuset med Sekonicmätaren.

Det där med att ha blixten ovanför kameran har bara betydelse om du tänker slå blixten rakt på motivet. Om du slår blixten i taket så spelar det ingen roll hur blixten är monterad på kameran. Dock måste du ha en blixt som går att vinkla åt alla håll, förstås.

Vill du prompt ha blixten ovanför kameran i alla lägen, ja då behövs någon specialhållare till blixten. Tillbehörsfabrikanterna (Hama t.ex.) kanske har något?

Alternativet är att bygga en blixthållare själv av aluminiumprofiler eller liknande. Det är inte så svårt, om man låter funktionalitet gå före utseende.:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar