Annons

Blixt till D90, Nissin, Nikon, Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Jag vill köpa mig själv en blixt, och vet inte vad jag ska köpa riktigt. Finns många att välja på.
De jag kikar på är Nissin Di866, SB-600, och Sigma 530.

Vilken skulle ni välja, jag drar mig till Nikonen, för jag vet att det är en bra pålitlig blixt.
Men läst tester där Nissin blixten varit bättre än t.o.m. SB-900. Vill inte lägga för mkt pengar, men ser mig själv köpa fler blixtar längre fram. Så kan ni hjälpa mig med för & nackdelar? Kikat lite på SB-700 med, men läst att de fått kompromissa på styrkan för de andra funktionerna. Så att den t.o.m. är svagare än SB-600. Känner inte för att lägga mer pengar på något som är svagare. Visst bättre funktioner, men kommer jag ha användning av det är frågan? Tänkte väl ha de till kanske lite poträtt bilder, kanske lite makro samt fastigheter.

Så, ös på med era åsikter och erfarenheter. Tack på förhand!
MVH
István
 
Har du funderat på en begagnad SB-800, föregångaren till SB-900?

Den är inte lika kraftig som en SB-900 men är mycket mer kompakt samtidigt som den har de flesta av de viktiga funktionerna. Jämfört med Nikon-blixtarna känns Nissin och andra billiga blixtar som plastleksaker medan Nikons känns helt solida och tål ordentligt med stryk. Ska du använda den inomhus under lugna former är det å andra sidan säkert inget problem men jag skulle inte vilja använda dem i lite dåligt väder till exempel.
 
Jag har en sb600 sedan några år o är nöjd.

Men den kan inte lika mkt som sb800/900. Tror det inte funkar fullt ut i A läge med stor bländare.
Upptäckte det när jag köpte min fasta 50mm/1,8.

O du kan ju köra den trådlöst från din d90.
Kan vara kanon om du vill ha 2-3st för jämt ljusflöde vid lgh foto.

Köp Nikon så vet du att det funkar som det ska.

http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7363/p/88/c/241/r_id/150288
 
Har du en kamera som erbjuder trådlös styrning av fjärrblixtar är svaret givet. Köp blixtar som är kompatibla med detta system. Du kommer vilja köra blixtar trådlöst. Nikons AWL/CLS är bra.
 
Jag har D90 och SB-400 och SB-600 änsålänge.
SB-400 ska följa med till srilanka under nyår då den är såliten att den kan sitta på för jämnan utan att vara ivägen, tillockmed bra ibland då jag har den som stöd mot pannan vid lite längre slutartider, den är otroligt mycket bättre än den inbyggda och går att vinkla uppåt, inte åt sidan, enkel att använda då den bara har en strömbrytare och så gör du intällningarna i kameran.

SB-600 är en heldel kraftigare och går att vinkla mer, köra trådlöst mm men den sätter jag bara på då jag misstänker att jag kommer att behöva den och den går inte i min lilla väska, dock måste blixten i kameran avfyras vid trådlöst läge vilket kan vara lite störande så en blixt med masterfunktion är nästa steg för mig eller en radiolänk.

Jag rekommenderar SB-400 som första steg, billig enkel batterisnål och såppas smidig att den kan sitta på och då riskerar man inte att blixten ligger hemma när man behöver den.

SB-900 har jag hört är betydligt större än tex SB-600 och den blir för klumpig på en såpass liten kamera som D-90 men det är inte min såikt, har inte testat själv.

Jag köpte SB-400 som förstablixt och är fortfarande mycket nöjd med den!
 
Jag har D90 och SB-400 och SB-600 änsålänge.
SB-400 ska följa med till srilanka under nyår då den är såliten att den kan sitta på för jämnan utan att vara ivägen, tillockmed bra ibland då jag har den som stöd mot pannan vid lite längre slutartider, den är otroligt mycket bättre än den inbyggda och går att vinkla uppåt, inte åt sidan, enkel att använda då den bara har en strömbrytare och så gör du intällningarna i kameran.

SB-600 är en heldel kraftigare och går att vinkla mer, köra trådlöst mm men den sätter jag bara på då jag misstänker att jag kommer att behöva den och den går inte i min lilla väska, dock måste blixten i kameran avfyras vid trådlöst läge vilket kan vara lite störande så en blixt med masterfunktion är nästa steg för mig eller en radiolänk.

Jag rekommenderar SB-400 som första steg, billig enkel batterisnål och såppas smidig att den kan sitta på och då riskerar man inte att blixten ligger hemma när man behöver den.

SB-900 har jag hört är betydligt större än tex SB-600 och den blir för klumpig på en såpass liten kamera som D-90 men det är inte min såikt, har inte testat själv.

Jag köpte SB-400 som förstablixt och är fortfarande mycket nöjd med den!

Där håller jag nog inte med! Visste inte att den gick att vinkla, men tror den är för begränsande, OM inte utrymmet är starkt begränsat.
Jag röstar på SB600. Bra pris på den nu då den troligen är på väg att fasas ut.
Men även den har sina begränsningar.

Ja inbyggda blixten avfyras men om den skall vara med i exponeringen eller inte väljer du själv med inställningar. Men blixtra måste den, den skickar iväg signaler till de andra blixtarna o talar om när de ska blixtra. Och mäter ljuset o talar om för de andra vilket styrka de ska blixtra med vid TTL.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.