Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Linnea_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en D80 och Nikon AF-S DX Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED och Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Nu när den mörka årstiden närmar sig, funderar på att utöka min kamerautrustning med en blixt. Skulle behöva lite tips och råd på vad man ska välja för blixt.

Har tittat lite på Nikon SB 600 och SB 800. Vad är det för skillnad på dessa?

Vad ska man tänka på när man väljer blixt? Vilka blixtar tror ni skulle vara aktuella för mig? Jag tycker om att fota makro, men även annat.

/Linnea

Hurru, sikta på ett bra stativ istället, det är guld värt både när det är mörkt och... året runt, faktiskt.

Annars tror jag den allmäna uppfattningen är att det inte är så värst stor skillnad mellan SB-600 och SB-800 förutom prislappen (dvs. välj 600:an). Om du nu inte har mycket avancerade multiblixtkonstruktioner för dig.

Jag har redan ett stativ men är dock inte så bra på att komma ihåg det när jag går ut och fotar.

Har du några tips på vad ska man tänka på när man väljer blixt?

Linnea_N skrev:
Jag har redan ett stativ men är dock inte så bra på att komma ihåg det när jag går ut och fotar.

Har du några tips på vad ska man tänka på när man väljer blixt?
Tja, jag tillhör ju den inte helt lilla grupp som först och främst vill ha naturljus i alla lägen, eller åtminstone inte det intrusiva ljus som en blixt ofta ger.

Köpte en Sigma (EF-500 DG ST) för ett antal månader sedan, men jag kan inte säga att jag använt den särskilt mycket. Ett tillfälle jag spontant kommer på, var när det var folk som rörde sig i normal takt inne i en mycket mörk kyrka.

Både SB-600:an och 800:an är finfina grejor i kategorin "externa blixtar man sätter fast i blixtskon".
Har du sekinerna, kommer du nog inte bli missnöjd.

För de pengarna en 800:a kostar, skulle jag utan att tveka köpt ett bättre stativ och ljusstarkare, fast optik i stil med 50/1,8. Men det är ju jag det.

Kolla lite på Soligor DG-420 Z innan du bestämmer dej.

Jag har en sån till min Canon 400D och tycker att den är helt OK. Till och med riktigt bra. Den har dessutom slavblixtfunktion så vill du påverka ljusbilden så kan du ju köpa två såna istället för en original.

Den har fyra lägen:
1) Pang på utan diffusor. Lyser upp av bara helsike och ger ett mycket platt ljus.
2) Pang på med diffusor. Lyser fortfarande upp bra, dock på begränsat avstånd. Ljuset blir mycket mjukare.
3) Diffusor och liten reflekterande skärm. Blir genast mycket ljussvagare men ljuset blir mycket varmare och mer nyanserat. Når inte längre än ett par meter.
4) Utan diffusor och huvudet vridet åt nåt håll. Här beror ljusspridningen helt på vad du riktat den mot. Precis som med alla andra liknande blixtar.

Lite information, ett par testbilder och exempel på priser hittar du här:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58437

Jag är på det stora hela nöjd med min och funderar på att köpa en eller två till. Just det där med slavmöjligheten skulle jag vilja leka lite med och blixten är så pass billig att man ju utan vidare kan köpa upp sej på ett par.

En brist som den har är att den inte innehåller i-TTL-stöd i ett läge där du vill ha flera blixtar. Vill du ha den biten så är det självklart Nikon du ska satsa på!

Förresten: Köp inte nån omnibounce till den här blixten! Det är bortkastat. Den där inbyggda funkar hur bra som helst! Kolla på testbilderna på Cyberphoto så ser du...

Utan tvekan hade jag valt Nikons originalblixtar.

SB 800 är väl lite starkare men har också möjligheten att styra andra blixtar. Om man då köper sin första blixt så hade jag valt SB600 och om det blir en "nästa gg" SB800 för att använda 800an till att styra 600an.

ANNONS