Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Har jag fattat det rätt om det bara går att använda SB-800 och SB-600 till D70:n? jag har en ringblixt med TTL men den funkar inte. Vad jag förstår måste det vara i-TTL.

Du kan använda andra blixtar än SB-600 och SB-800, men då utan TTL. Är det TTL du vill ha är det dessa två som gäller.

Jag tror jag fattar,men jag köpte denna ringblixt på tradera utan att kolla priser eller om den passade. Jag lyckas inte få igång den till D70:n men den funkar bra till min gamla F60. Blixten har TTL men problemet tror jag att den inte går att ställa om till nåt annat. Kan man på något sätt få igång den till D70:n?
Kolla in här och skäll inte på mig för att ha betalat för mycket...

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=11595990

StefanM skrev:
Jag tror jag fattar,men jag köpte denna ringblixt på tradera utan att kolla priser eller om den passade. Jag lyckas inte få igång den till D70:n men den funkar bra till min gamla F60. Blixten har TTL men problemet tror jag att den inte går att ställa om till nåt annat. Kan man på något sätt få igång den till D70:n?
Kolla in här och skäll inte på mig för att ha betalat för mycket...

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=11595990

Hur fungerar den inte? Ställ kameran i "M" (manuellt läge) och se om den slår.

Trracer skrev:
Hur fungerar den inte? Ställ kameran i "M" (manuellt läge) och se om den slår.

Har testat det men blixt ikonen på kameran blinkar i alla lägen.I manualen till kameran står att om den blinkar så är blixten endast TTL-kompatibel? Verkar konstigt tycker jag. Blixten har bara på/av.Inga andra rattar.

StefanM skrev:
Har jag fattat det rätt om det bara går att använda SB-800 och SB-600 till D70:n? jag har en ringblixt med TTL men den funkar inte. Vad jag förstår måste det vara i-TTL.

Ja D70 har inte TTL utan endast iTTL.
Finns det inget manuellt läge på BLIXTEN så är det kört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar