Annons

Blixt till d60?

Produkter
(logga in för att koppla)

SlN

Medlem
Jag vill väldigt gärna köpa en blixt till min d60, vad är det man ska tänka på vid köp av en blixt?

Köp en med riktbart (alltså även roterbart) blixthuvud. Det är viktigt att kunna studsa blixten i tak, väggar eller annat, för att få ett mjukare blixtljus. Strunta i allt vad omnibouncer heter (halvgenomskinlig plastburk man lägger på blixten som bara äter blixteffekt, enl. vad jag läst här på sidan). Däremot kan det vara trevligt med ett paket som detta till blixten: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=09-08

Kolla in Nikons SB-600. Jag köpte en sån i höstas till min D60 och är riktigt nöjd och strax efter ovannämnda tillbehörsset. SB-600 är inte riktigt lika kraftig som SB-900 (el. 800) men tillräckligt bra för mina behov.

Är själv nybörjare vad gäller blixtar och artificiellt ljus så jag hoppas nån annan kan komma med mer tips...

Jag tycker att SB-600 är en bra kompromiss. Den har huvud som kan vinklas i båda ledderna och är hyfsat kraftig, utan att kosta fantasisummor. Den är ju även hyfsat liten och smidig, till skillnad från SB-800 och SB-900 som är ganska mycket större. Man kan ju få dem för mellan 1500 och 2000kr begagnat och nya kostar de runt 2500kr.
Ett annat alternativ är såklart SB-400, men den kan vara lite klen om man vill studsa blixten i taken i lite större rum och den går heller inte att vinkla i sidled, vilket gör att man inte kan studsa blixten i taket om man tar bilder i stående format.

Hur kraftig är sd-600?
Jag har aldrig haft en blixt så jag vet inte hur mycket en blixt kan klara, men då jag är i väldigt mörka miljöer och fotar ibland (t.ex ridhus) så vill man gärna att det ska lysa upp en del, finns det blixtar som klarar det?

Hur kraftig är sd-600?
Jag har aldrig haft en blixt så jag vet inte hur mycket en blixt kan klara, men då jag är i väldigt mörka miljöer och fotar ibland (t.ex ridhus) så vill man gärna att det ska lysa upp en del, finns det blixtar som klarar det?

Jag är aldrig i ridhus, men ofta kommenteras blixtar i den miljön med att hästarna inte gillar sån't. Men du känner dina hästar, gissar jag.

SB600 räcker nog inte till att studsa i taket, i alla fall. Rakt fram går det nog fint.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto