Annons

Blixt till Canon eos 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbef

Avslutat medlemskap
Hejhej!
Skriver nu mitt första inlägg här på fotosidan, läskigt värre men jag hoppas jag överlever och att jag postar det på rätt ställe.

Det är så att jag för några månader sedan fick ett erbjudande om att köpa en Canon 30D, en rätt gammal kamera idag men den var och är i mycket fint skick, så därför slog jag till. Är helnöjd med kameran, men skulle vilja ha en extern blixt till den! Jag har sökt runt lite här, men hittar enbart gamla inlägg (inte så konstigt med tanke på kamerans ålder...). Därför om någon här skulle kunna ge mig ett råd på en bra blixt till min kamera? Eftersom det är en cirka 7 år gammal kamera tänker jag mig att en del här kanske hunnit prova olika varianter med mera?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning //
Sebastian

Hallå,

Du kan nog kolla på allt som har med blixtar att göra, spelar inte så stor roll vilken ålder kameran har i de sammanhangen. T.ex. canon speedlite 430 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=430EX2) kan vara lämplig.

Fungerar bra men är inte så fruktansvärt dyr i jämförelse med de värsta modellerna. Om man bara vill prova med extern blixt lovar jag att det blir skillnad även om du köper billigaste mot att använda den inbyggda.

Niklas

Körde med 430 EX till min 30D och var mycket nöjd med den combon. 430 EX II är det väl som gäller idag om du inte kollar på begagnatmarknaden. Det finns ju en del varianter från tredjepartstillverkare men jag har i a f inte hittat någon som jag kan rekommendera över en 430 EX. Mitt tips blir således en 430 EX/EX II (och kanske en förlängningskabel med) så har du ganska stora möjligheter till kreativt blixtfotande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar