Annons

Blixt till Canon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Av forumen här på fotosidan har jag förstått att enbart blixtar med s.k. E-TTL funkar med Canon D60. Stämmer det?

Canons egna 420EX och 550EX har det, så även Sigmas EF 500 DG Super. Men finns det fler?

Blixtfotografering är totalt nytt för mig och jag har ett antal frågor på basic-nivå:
Hur fungerar en E-TTL-blixt? Hur mäter den ljuset? Och hurpass "automatisk" är den? Om jag vill låta blixten reflekteras i taket för mjukare ljus, kompenserar den då själv för ev. ljusbortfall, eller gör man det själv? I vilken mån kan man styra ljusmängden?

Jag vet att detta har förklarats i en forumtråd för c:a ett år sedan, men jag hittar den inte...

Tacksam för tips!

/Janne

E-TTL skickar ut en förblixt precis innan du trycker av (inte som A-TTL, när du trycker ned halvägs). Detta ljus mäts av kameran och blixtljusets intensitet räknas ut för en korrekt exponering.

Du kan läsa mer om blixt till EOS på www.photonotes.org/eos-flash

tror det var den du letade efter

Metz har säkert någon E-TTL historia. Men jag är jättenöjd med min Sigma EF 500 DG Super, för de 2100:- som den kostade så ger den mig en blixt med funktioner och prestanda i EX550-klassen (okej, kanske inte riktigt samma prestanda, men tillräcklig)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar