ANNONS
Annons

Blixt till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob

Avslutat medlemskap
Hej
Hur är det med blixtar till 7D. Visst funkar alla blixtar som passar i Minoltas "vanliga" blixtsko? (har en 505si idag)?
Var i en elektronikaffär idag och de påstod att endast Minoltas HS blixtar funkar. Efter vad jag läst så måste man ha dem för att kunna utnyttja 1/4000sek. blixtsynk, men andra blixtar skall passa.
Har en Sunpak AZ 4000AF, kommer den att passa i 7D?

/Jakob

Om jag förstått det rätt kommer din blixt att kräma på med full styrka varje gång. Jag sitter själv snart i denna sits och har haft lite funderingar. Så jag kapar din tråd och adderar en följd fråga:

Kan man inte använda PC-uttaget för att reglera blixten?
Jag har faktiskt ingen aning om hur studioblixtar fungerar, men skulle det inte vara en möjlig utväg att använda denna utgång för att reglera en äldre blixt som inte kostar skjortan?

Endast blixtar som klarar ADI (och därmed också "vanlig" förblixt-mätning) funkar med någon som helst automatik till 7D. Dessa inkluderar såvitt jag vet Minoltas nyaste blixtar, Metz 54 AF-1M, och Sigma EF-500DG Super II.

Övriga blixtar går på full kräm, om man inte manuellt kan styra effekten på dem. Man får styra exponeringen med bländare och känslighet i kameran, heltråkigt.

Kollade Metz automatiska rådgivning för 7D:n på deras hemsida och de rekommenderade ingen blixt just nu! Däremot kunde man anmäla sig till en e-postadress för att få info när det kom en riktigt anpassad blixt.

Jo, vissa av "piratblixtarna" tappar vissa funktioner. Metz tror jag inte klarar höghastighetssynk, t.ex. Med Sigman vet jag inte hur det står till med typ 2:a-ridå-synk.
Däremot funkar det viktigaste, TTL-blixtmätning...

Kolla så den passar på D7D:ans blixtsko bara, det är ju inte alla blixtar som passar utan konverter om jag förstått det hela rätt.

kör minolta med sin special-blixtsko även på 7d ? .. ett jäkla försäljningsknep..
mvh ale

3500xi...

.... tog man ju förgivet skulle funka tillsammans med 7d när man köpte kameran, men de är bara full effekt som gäller... får väll börja spara till en 3600 oxå. Synd men tyvärr så är de nog de enda.

Det som stör mej är att 3600 (som jag har råd med) inte har roterbart huvud vilket jag nästan tycker är en självklarhet, och att 5600 är alldeles för dyr. Suck!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar