Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
tänkte höra här med 5d ägare om ni alla har orginal blixtar till kameran eller har någon något annat märke som fungerar klockrent.

Jag har en Sigma EF-500 Super som funkar utmärkt, har testat alla funktioner och det enda som är nåt är att den verkar slå på fullt vid trådlös HSS (vanlig trådlös funkar perfekt), dock är det baserat på mycket tvivelaktiga tester (knappt tester ens) så det kan mycket väl funka egentligen, får återkomma på det.

Är dock väldigt nöjd, köpte den för 2500 på expert. Rekommenderas varmt.

Funkar den till din bör den väl också funka till min 5d tycker man. kan man jämföra den med Minoltas 3600 eller 5600?

Ingen aning då jag aldrig provat någon av dom, men den har väl fler funktioner än 3600 och är vridbar i både höjd och sidled, och den är jävligt stark, så jag skulle nog gissa på "jämförbar" med 5600

Det var ju bra, men eftersom KM erkänt det så lär det väl vara så.

Det uppträder vid indirekt blixt och med optik med glidande f-tal. Om du har t ex 18-70 zoomen så har den f3,5-5,6. När man kör på brännvidder som där f=5,6 är allt frid och fröjd. När man zoomar ut och f talet börjar går ner mot 3,5 så tror kameran att bländarvärdet fortfarande är 5,6, därför ökar överexponeringen ju närmre f3,5 man kommer. Har flera objektiv och det är same shit.

Kanske inte uppträder med Sigmablixten, jag har en HS3600(D)

Anddje skrev:
Ingen aning då jag aldrig provat någon av dom, men den har väl fler funktioner än 3600 och är vridbar i både höjd och sidled, och den är jävligt stark, så jag skulle nog gissa på "jämförbar" med 5600
3600 är endast vinklingsbar i höjdled, inte sidled, samt att man bara kan vinkla den mellan 0 och 90 grader.
5600 kan förutom att vridas även i sidled även vinklas ner till -10 grader, om man ska plåta något på kort avstånd.

Någon dag ska jag göra en jämförelse mellan 3600 och 5600 på min D7D:a, men det drar ut på tiden :p

js1 skrev:
Det var ju bra, men eftersom KM erkänt det så lär det väl vara så.

Det uppträder vid indirekt blixt och med optik med glidande f-tal. Om du har t ex 18-70 zoomen så har den f3,5-5,6. När man kör på brännvidder som där f=5,6 är allt frid och fröjd. När man zoomar ut och f talet börjar går ner mot 3,5 så tror kameran att bländarvärdet fortfarande är 5,6, därför ökar överexponeringen ju närmre f3,5 man kommer. Har flera objektiv och det är same shit.

Kanske inte uppträder med Sigmablixten, jag har en HS3600(D)
okej, har inte testat så noga med 18-70, föredrar min fasta optik, men ska kolla hur det blir med sigman.

Angående blixtbuggar, när jag testade det (med min Sigma EF-500 Super) så funkar allt för mig, förutom att om man på kitoptiken tar en bild med 18mm 3.5, håller nere avtryckaren halvvägs efter bilden och zoomar till 70 och 5.6 och tar en bild utan att släppa upp avtryckaren mellan dom 2 bilderna, då blir den på 70 5.6 underexponerad. Alla andra tänkbara grejer funkade.

Senast ändrad:
Intressant, nån som har erfarenheter av icke-Super-varianten EF-500 DG ST (II)??

Står på Sigmas hemsida att dom ska funka på DSLRs..

Anddje skrev:
Angående blixtbuggar, när jag testade det (med min Sigma EF-500 Super) så funkar allt för mig, förutom att om man på kitoptiken tar en bild med 18mm 3.5, håller nere avtryckaren halvvägs efter bilden och zoomar till 70 och 5.6 och tar en bild utan att släppa upp avtryckaren mellan dom 2 bilderna, då blir den på 70 5.6 underexponerad. Alla andra tänkbara grejer funkade.

Låter som sigmas fungerar MINST lika bra som orginalet om inte bättre

Ja, tyvärr för min del, kul för Anders.
Får nog gå till nån Expertbutik och spela intresserad och testa.

sunderlux skrev:
Vad är det för skillnad på super och inte super? Det skiljer ju 1000kr

Från sigmas hemsida:
There are two models available in each series; the standard (ST) models, featuring full exposure automation, full auto-zoom function and ease of operation, and the Super models, having the same power and automation, but with more user control, and adding many extra, creative functions, including the very latest technology and features, such as Wireless TTL Exposure control, High Speed (FP) synchronization, Distance information functions, Modeling Light, Slave functions and more; each complimenting the capabilities of the 35mm SLR camera and Digital cameras to which they are dedicated. And, they are still easy to operate, with full information displays and intuitive controls.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar