ANNONS
Annons

Blixt tii digitalt? Hur mycket kräm?

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Skall handla en 1d Mark 2 och funderar på studioblixtar? (om det finns budget, i annat fall så kanske b-ljus eller använda canonblixtarna med sändare).

Vilka typer av blixtar (studio, även sådana som är portabla ut i naturen/annan lokal) funkar till digital modell foto?

Elinchrom till exempel, de kör reklamerbjudade på kit, från ca 8 000kr och uppåt för rubbet, funkar dessa att köra digitalt med?

Om man går ner lite i budget, vilka märken finns då? Var hamnar jag i pris? Obs digitalt!

Kan jag köpa begagnade studioblixtar av äldre model som funkar till digitalfoto?

Hur mycket kräm behöver jag i blixtarna för en eller flera helkroppar? Räcker 300W eller är 600W ett måste?

Jag

Ska du ta moderiktiga bilder i gassande sol där du underexponerar bakgrunden och använder stora paraplyer eller bouncerar krävs det enormt mycket effekt.

Men oftast räcker 600 Ws mer än väl till det mesta. En fördel med de flesta 600Ws-blixtar jämfört med 300Ws-blixtar är man kan ställa in 600:eek:rna på lägre effekt än 300:eek:rna eftersom de ofta har två stegs större inställningsmöjlighet.

Det är en enorm fördel om man använder blixtarna som upplättningsljus när ljuset är lite svagare. Som i denna bild: http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2041342

Riktigt gamla blixtar kan ge problem om man har dem direkt anslutna till kameran eftersom de kan ge ifrån sig ström genom blixtkabeln som sabbar elektroniken i kameran. Men utlöser man de gamla blixtarna med slav så är det inget problem.

Det pratas mycket om särkskilda blixtar för digitalt. Anledningen till att dessa finns är att digitaltekniken gör att vi ställer högre krav på att varje bild ska vara exakt lika i färg vid produktfotografering. Förr blev det ändå ofta skillnader vid skanningen.

De märkan som jag har god erfarenhet av är Pro och Elinchrome. Jag har tyvärr dålig erfarenhet av Multiblitz. Hade massor av olika som alla la av när man körde får hårt med dem. En kompis har Bowens och är nöjd.

Tack för svaret Magnus!

Tack för svaret Magnus!

Anledningen till att man ska köra särskilda blixtar med digitalkameran är alltså, läckströmmar, och mindre färgtemperatur variationer!?

Det kan jag vel leva med: Hade tänkt utlösa blixten med sändare på kameran och mindre variationer i färgtemperatur, ligger inom budgeten!

Tipps på stabila modeller på beg. marknaden; hur är det med begmarknaden för studio blixtar och tillbehör? Finns den och är det prisvärt?

Tipps på nya modeller, och länkar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar