Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt synk

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du sätter sändaren i din hotshoe, så kommer bara speedlighten lösa ut.
Om du kan på något sätt studsa iväg ljuset så det träffar ögat på den andra blixten, så löser den också ut.

Så ser jag på saken.

Tja

Jag har en canon eos 450d och en speedlite 430ex II

Jag undrar om denna http://kaffebrus.nu/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html kan utlösa både min speedlite och denna http://kaffebrus.nu/kamerablixt-28a-med-synkuttag-586.html men att jag bara har mottagare på min speedlite. funkar det?

Nej, den blixten ser inte ut att ha någon optisk sensor och kan således inte känna av när Speelitens blixt slår. För att trigga bägge blixtar behöver du en mottagare till varje, eller så får du köpa en dyrare slavblixt som har optisk sensor. En slavtändare i form av en blixtsko med optisk sensor borde också funka, ca 200:- billigare än ytterligare en trådlös mottagare, men också mer osäkert och inte lika flexibelt.

Om du sätter sändaren i din hotshoe, så kommer bara speedlighten lösa ut.
Om du kan på något sätt studsa iväg ljuset så det träffar ögat på den andra blixten, så löser den också ut.

Så ser jag på saken.

Tror inte att det är en optisk sensor för slavtändning utan det verkar snarare vara en thyristor som blixten använder för att mäta i automatiskt läge (enligt en utländsk site som säljer samma produkt). Lite kass att inte kaffebrus skriver tydligare om detta, man lockas ju verkligen att tro att den har optisk tändning också när man ser ögat på framsidan.

Nu vet jag tyvärr inget om Canon, men har 430-blixten optisk slavutlösare? Isåfall kan du väl göra tvärtom: koppla radioutlösaren till kaffebrusblixten och låta dess ljus trigga 430'n.

Nu vet jag tyvärr inget om Canon, men har 430-blixten optisk slavutlösare? Isåfall kan du väl göra tvärtom: koppla radioutlösaren till kaffebrusblixten och låta dess ljus trigga 430'n.

Nopes, dom har ju inte det. Då hade ju inte Canon fått sälja lika många tillbehör :(

/en som gärna hade bytt vid det här laget om han hade haft råd.

Ja den har ju slavcell enligt beskrivningen så då borde det funka. Radion triggar 430'n vars ljus i sin tur triggar denna.

Tänk bara på att du tappar all form av automatik med radiosändare. Så du måste köra både blixtar och kamera helt manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar