Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt - Speedlite 580ex II

Produkter
(logga in för att koppla)

iimmiM

Medlem
Jag funderar på att köpa en speedlite 580ex II till min canon 550D.
Min fråga är, behöver jag en sändare till min kamera för att köra trådlöst med blixten?
Alltså att ha blixten på sidan av kameran istället för att ha den fast satt.

För jag vet att till 60D och 7D behöver man inte ha en sändare för att kunna köra trådlöst.

Mig veterligt saknar ju 550D sändare. Därför behöver du antingen sätta 580EXII i blixtskon och använda den för att styra en annan blixt t ex 430EX. Alternativet är att du använder din kamerablixt för att aktivera 580EXII som en vanlig "dum" optiskt slav med helt manuell blixtstyrka. Tyärr på en 550D finns, f u högre ledtal, ingen fördel för dig att köpa denna över 430EXII om du inte tänker köpa ytterligare en blixt att styras trådlöst.

Någonting som styr måste finnas på kameran, eller både på kameran och blixten, beroende på vad du skaffar.

Enklaste formen av fjärrstyrning är en adapter på din 550D, som tillåter att du kopplar en synkkabel till 580 EX II, som har uttag för sådan direkt på blixten. Det har däremot inte 550D - därav adaptern.

Men trådlöst blir det ju inte. I Canons arsenal finns det två alternativ (bland nuvarande prylar) för trådlös styrning. Det ena är ytterligare en 580 EX II på kameran, som både kan blixtra och dessutom styra den andra, eller en ST-E2 på kameran. Den kan inte blixtra, men väl styra externa blixtar.

Lämnar vi sedan Canons produkter finns det ungefär femtioelva tänkbara lösningar på ditt önskemål. Allt från enklaste tändare, som bara ser till att blixten blixtrar överhuvudtaget, till de mest avancerade lösningar, som stödjer all tänkbar automatik och fjärrstyr både hit och dit.

Notera att en 580 EX II, som förvisso kan vara slav i Canons optiska blixtsystem, inte kan tända direkt på bara en blixt. "Dum" slav kan den inte fungera som.

Mig veterligt saknar ju 550D sändare. Därför behöver du antingen sätta 580EXII i blixtskon och använda den för att styra en annan blixt t ex 430EX. Alternativet är att du använder din kamerablixt för att aktivera 580EXII som en vanlig "dum" optiskt slav med helt manuell blixtstyrka. Tyärr på en 550D finns, f u högre ledtal, ingen fördel för dig att köpa denna över 430EXII om du inte tänker köpa ytterligare en blixt att styras trådlöst.

Ja, det var det jag misstänkte, att 550D saknar sändare. Men jag läste någonting i en bok som förvirrade mig, men jag tror jag fick det utrett nu.
Dock förstår jag inte vad du menar i sista meningen. "Tyärr på en 550D finns, f u högre ledtal, ....".
Jag resonerar också såhär att en blixt är en utrustningsdel som håller väldigt länge. Den kommer följa med i många år och då är det bra att ha många olika möjligheter. Då jag också är i USA och kan få den för en lite bättre peng så skiljer inte priset så mycket mellan 430EX II och 580EX II.
I längden tror jag att jag kan vinna på att köpa en lite bättre blixt redan från början.

Någonting som styr måste finnas på kameran, eller både på kameran och blixten, beroende på vad du skaffar.

Enklaste formen av fjärrstyrning är en adapter på din 550D, som tillåter att du kopplar en synkkabel till 580 EX II, som har uttag för sådan direkt på blixten. Det har däremot inte 550D - därav adaptern.

Men trådlöst blir det ju inte. I Canons arsenal finns det två alternativ (bland nuvarande prylar) för trådlös styrning. Det ena är ytterligare en 580 EX II på kameran, som både kan blixtra och dessutom styra den andra, eller en ST-E2 på kameran. Den kan inte blixtra, men väl styra externa blixtar.

Lämnar vi sedan Canons produkter finns det ungefär femtioelva tänkbara lösningar på ditt önskemål. Allt från enklaste tändare, som bara ser till att blixten blixtrar överhuvudtaget, till de mest avancerade lösningar, som stödjer all tänkbar automatik och fjärrstyr både hit och dit.

Notera att en 580 EX II, som förvisso kan vara slav i Canons optiska blixtsystem, inte kan tända direkt på bara en blixt. "Dum" slav kan den inte fungera som.

Så jag kan sätta en ST-E2 på kameran och sedan ha en blixt på sidan som känner av kameran? För jag vill inte ha en sladd mellan kameran och blixten.
Jag tror dock inte att jag kommer använda blixten så mycket på sidan av. Men jag är nyfiken på hur det funkar och vilka alternativ jag har. Jag vill ha möjligheten att göra det.

Varför jag har riktat in mig på Canons blixtar är för att jag inte vet vilka andra märken som passar och är bra. Det är som en hel djungel och jag vet inte vilka andra alternativ jag har som liknar 430EX II och 580EX II. Om ni har några tips så är jag tacksam för svar.

ST-E2 kostar dock 1500:- beg. En 580EX (modell 1) kostar 2200:- beg ca och den har funktionerna som ST-E2 och är dessutom en blixt. Tycker inte ST-E2 är kostnadseffektiv.

Det blev skrivfel tidigare: jag menade att 580EX-2 har f u masterfunktion bättre ledtal än 430EX serien.

580EXII fungerar inte i sig som optisk slav till 550D:s blixt men en slavsko att sätta på blixten kostar bara någon hundralapp om man skall köra manuell analog slavblixt.

Notera då att den inbyggda blixten på en 550D alltid går i E-TTL II. Man får alltid en förblixt. Slavtändaren måste begripa det, annars tänder den slaven vid fel tillfälle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar