Annons

blixt speedlite 420 ez-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

darkkawa

Medlem
Köpte en begagnad blixt till min Eos 300, och jag är mycket nöjd med bilderna, har plåtat sport med den. I jämförelse med den inbyggda blixten, alltså, som alls inte räckte till. Vad gäller ez i jämförelse med ex, hur stor skillnad blir det i verkligheten, är det någon som provat bägge? Är skillnaden vid vissa typer av bilder? Kan min blixt fortfarande fungera bra, om jag skulle skaffa en nyare kamera, som t. ex. 30v, eller på Canons digitala modeller? Ögonstyrningen av autofokusen lockar mig mycket, förresten.Varför saknas den på de digitala versionerna av Canons kameror?

Största skillnaden mellan EZ och EX-modellerna är att EX-modellerna stödjer E-TTL, vilket gör blixtexponeringen ännu lite säkrare och bättre över den TTL-mätning du får med EZ-blixten på din 300, ja din 300 stödjer EX-blixtar. Dock så finns inte stöd för EZ-blixtarna hos de digitala husen, eftersom de endast stödjer E-TTL och inte TTL blixtmätning.

Anledningen till att ögonstyrningen är bortplockad på de digitala modellerna är nog pga platsbrist och att motsvarande modeller har 1.6x FOV Crop, vilket innebär att Canon hade varit tvungna att anpassa det befintliga systemet till den nya sökaren. Men att byta fokuspunkt är inte speciellt svårt med en 10D/300D

ANNONS