Annons

blixt som kan slå 5gånger i sekunden

Produkter
(logga in för att koppla)

axel.engstrom

Avslutat medlemskap
Jag står inför det val som säkert många av er här redan gjort. Jag ska köpa en blixt till min 30D och jag väger mellan ett canon blixt system eller ett sigma. I mitt system så vill jag ha två fristående blixtar. Jag plåtar mycket snabb sport och skulle vilja använda blixt vid serietagning av bilder (5bps). Finns det någon blixt som klarar att ladda upp till en OK nivå så snabbt? jag har hört att Canons 580ex är grym för att man kan ha extrabatterier inkopplade osv. Jag läste någonstans att Sigma EF-500 DG super tar 4-6 sekunder att ladda upp. Lite segt. Hittar ingen info om man kan ha externa batterier till den som på Canon. Kan man boosta upp farten på EF-500 super? Sigma kostar ju inte i närheten så mycket som Canon. Är det värt cashen? Någon som har egna erfarenheter av båda blixtarna?
 
Inte heller med 580EX + extrabatterier (batteripack CP-E3) kan du få fem blixtar per sekund om du använder blixten som enda ljuskälla. Som upplättningsblixt går det dock alldeles utmärkt, åtminstonde för slutartider lika långa eller längre än 1/250s. Vid kortare slutartider än 1/250s är det inte säkert att blixten hinner med på alla dina 5 fps, lite grann beroende på ljuset i övrigt.
Några erfarenheter av Sigman har jag inte.
Mvh, Ulf
 
jag vet inte riktigt vad det är för typ av fotto du pysslar med men jag har en 430ez blixt som ja köpte beggat för 600 -lappen här på fs. den fottar jag mkt sport med och den hänge lätt med i 5 fps. inte på full kräm men är de bara lite ljus ute så går de bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.