Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt:Soligor DG-420 Z, Erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Tänker köpa en extern blixt till min D50. Funderar på den här: Soligor DG-420 Z eftersom den har ett bra pris, men hittar inga recensioner om den. Undrar nu om det är någon här som har några erfarenheter av den? Fungerar den bra?

MVH
Markus Eriksson

Är också intresserad av denna blixt ngn som kan ge lite feedback? Jag behöver veta om den exponerar rätt med canon ettl och även om man kan över och underexponera blixten i ettl-läget?

Senast ändrad:
Jag har en sån som jag haft ett tag (typ två år) och nu har den lagt av. Det small till av bara 17 i den och avfyrningen missade sen dess har den varit död, dvs. inte blixtrat. Allt annat verkar lira! Den piper och zoomen jobbar. Men blixtrar gör den inte.

Någon annan som sett det problemet och har någon teori om vad som hänt? Jag glömde kvar batterierna i den och dom oxiderade (förstås). Plockade ur dom och rengjorde blixten. Sen tuffade den igång igen. Men nu är den död.

Mina erfarenheter:
ETTL funkar bra men inte 100,0% klanderfritt. Ibland missar den helt. Åt bägge håll. Sockelproblem? Se nedan...
Ibland fastnar zoomen på den och då står den och tokkör i ena ändläget. Stäng av och slå på så är den botad.
Den lägger ett något varmare ljus än Canons originalblixtar - något jag uppskattar.
Den har slavfunktion - som tyvärr inte går att få att synka med TTL-blixtar! Mycket besvärande, tycker jag.
Sockeln verkar inte 100% tillförlitlig. Jag tror att man ibland får glappkontakt mellan de fyra ETTL-stiften och kontaktytorna i kamerans blixsko. Centrumstiftet är det inga problem med. Detta gäller Canon 400D! Den lirar till den kameran men många andra funkar den överhuvudtaget inte alls - förutom m.a.p mittenstiftet. Canon 450D är ett exempel. 40D ett annat. Där är den inte en ETTL-blixt. Det där att den ska lira om man inte skruvar fast vill jag se bevis på. Jag har testat och den är död som en sill då.

Men nu är den som sagt död. Ska jag beställa en ny eller ska jag byta? Är det ett systematiskt fel jag snavat på eller är det batterisyran som käkade upp den?

Tacksam för respons! Gillar blixten. Hade tänkt köpa på mej ett par-tre stycken. Men är det systematiska fel på dom så vill jag inte ha nån alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar