Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt + slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Jag införskaffade en ordentlig blixt för nån månad sen men har fortfarande svårt att fatta hur den vill exponera. Alla människor blir helt kritvita och överexponerade och då kör jag med e-ttl vilket ska funka. I alla fall bättre än sådär!

Pillar jag med slutartiden så vill den oftast ha flera sekunders exponeringstid... MED blixten igång (ledtal 32). Kör jag på a-ttl så vill den blända ner till typ 32 istället för att sänka blixtljuset. Annat skumt är att den i P-läge väljer 60 och 5.6 oavsett ljus eller avstånd eller nåt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela men det är nånting med det hela jag inte verkar fatta...

Jag antar att du kör negativ film. Har du kollat neggen om det finns teckning i ansiktena? Risken finns att labbet försöker kompensera för de stora kontrasterna som skapas av blixt rakt på.

Annars är jag ingen blixtexpert, men vad använder du för mätmetod? Om du har t ex spotmätning men inte motivet på spotten så försöker blixten slunga ur sig ljus nog för att göra bakgrunden mellangrå. Och det vill du inte.

Allmän rekommendation är annars att undvika blixt rakt på...

Angående kamerans beteende i P-läget så tar den i lite marginal för att vara säker på att inte ha för liten bländare. Den vet ju inte hur långt bort motivet är. Om du vill ta lite mer kontroll så kan du ju uppskatta avståndet och ställa en bländare som motsvarar den effekt du är ute efter men inte är för liten för blixtens effekt.

Det funkar så att när du kör med tids eller bländarautomatik så skiter kameran i att du har en blixt på, den mäter ljuset som om du körde utan blixt. Resultatet blir att i tidsautomatik kommer du få flera sekunders slutartid om det är mörkt. Kör du efter den exoneringen så kommer blixten måla på ytterligare ljus trots att kameran redan räknat ut att det bli bra utan blixt.

Bässta sättet enligt mig är att köra bländar-automatik, och på så vis "lura" kameran lite.

Ställ in t.ex 1/60 sek, då kommer förmodligen ditt största bländarvärde blinka i displayen, säg 3,5 t.ex. Det gör den för att kameran säger att det blir för lite ljus, men TTL mätningen på blixten kommer att fylla upp exakt med det ljus som behövs på huvudmotivet, och samtidigt får du ju in så mycket ljus du kan till bakgrunden.

Det funkar likadant om du kör manuellt.

Som jim sa, kolla neggen om de är bra.
Kanske dumt påpekande, men kolla även så inte blixt-exponerings-kompensationen (långt ord) står på +. Mvh Micke

Vad är det för kamera ??
Har den inte 1/60 som x-sync då ?
Canon kör annars x-sync/5.6 på P.
Om huvet är ledbart så kör blixten i taket så ordnar det sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar