Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt & slutartid (4 frågor)

Produkter
(logga in för att koppla)

cla

Aktiv medlem
Kameran är en D50, och här kommer några nybörjarfrågor - tacksam om någon kunde reda ut begreppen:

1) Vad är skillnaden mellan att köra manuell blixt på 1/16 styrka och manuell blixt på full styrka men minuskompenserad? Om det inte är nån skillnad - varför dessa två skalor (blixtstyrka kontra kompensation)?

2) I läge "A" hamnar slutartiden på 1/60 s. I läge "S" ger samma motiv 1/250 s. Varför?

Jag leker även lite med ett Sigma DG-500 Super på en D50 och är inte säker på att allt fungerar som det ska:

3) "Vet" Sigmablixten huruvida den är riktad i taket och kompenserar blixtstyrka för detta?

4) När jag bränner blixten rakt på motivet, utan vare sig blixt- eller exponeringskompensation, blir bilderna konstant, kraftig överexponerade. (TTL är påslaget.)

1) Jag tror inte det är någon skillnad bara olika sätt att göra samma sak på.

2) För blixtexponeringens skull spelar slutartiden inte så stor roll (bara den är länge än 1/500sek som är snabbaste blixtsynken på D70 troligen även D50). Däremot påverkas ju eventuellt naturligt ljus i bilden av slutartiden så du kan genom att variera tiden balansera nivån naturligt ljus kontra blixt. Tiden 1/60 som är standard kan du ändra i menyerna (åtminstone på D70).

3) Det ska inte spela någon roll så länge som du kör TTL (vilket ju beräknar blixtstyrkan genom att skicka en testblixt och titta på resultatet genom objektivet.

4) Det låter ju galet precis som du säger.

mvh / anders

Jag brukar nöja mig med automatik, eftersom D70 och SB-800 funkar så bra, men...

1) Att köra på 1/16 styrka innebär väl att du sätter en gräns på hur kraftig blixten blir? Om du inte *behöver* mer än 1/16 av allt ljus som blixten klarar av att leverera så blir väl inte bilderna underexponerade?

2) - 4) Håller med Anders. Att blanda blixtljus och befintligt ljus är inte alltid lätt, men väl värt besväret.

Om man skall vara jättepetig så är beteckningen TTL mest använd för analoga kameror. Digitala spegelreflexkameror använder andra beteckningar, t.ex. E-TTL och i-TTL, eftersom man i dessa mäter ljuset i en förblixt, inte under själva exponeringen. Anledningen är att en analog film och en digital sensor reflekterar ljus på lite olika sätt.

Om du kör blixten manuellt 1/16 styrka så
får du alltid samma styrka på blixten
(ledtal 3,25) iso200
det är ett absolut mått
här kör man manuell tid och bländare

--
om du däremot kör med automatik och kompenserar blixten så får du så mycket mindre blixt i jämförelse med vad kameran tycker att det borde vara. det är ett relativt mått

--

jaanK skrev:
Om du kör blixten manuellt 1/16 styrka så
får du alltid samma styrka på blixten
(ledtal 3,25) iso200
det är ett absolut mått
här kör man manuell tid och bländare

Aha - jag trodde att automatiken fungerade, men begränsades. Det här verkar ju vettigare.

Om jag fortsätter vara petig så tror jag mer på ledtal 13. Bländartalet förhåller sig ju kvadratiskt till bländaröppningens area.

Nikon D200 och SB 24

Smyger in en fråga i detta "blixtforum"

Jag har en Nikon D200 och en gammal SB 24 blixt som stödjer TTL. Jag trodde dessa skulle fungera tillsammans.

Jag kan köra blixten på A men inte TTL. Om jag ställer blixten i TTL så blinkar bara blixtsymbolen på kameran och det går inte att trycka av. Någon som vet om det borde fungera???

MVH

Re: Nikon D200 och SB 24

Havet skrev:
Smyger in en fråga i detta "blixtforum"

Jag har en Nikon D200 och en gammal SB 24 blixt som stödjer TTL. Jag trodde dessa skulle fungera tillsammans.

Jag kan köra blixten på A men inte TTL. Om jag ställer blixten i TTL så blinkar bara blixtsymbolen på kameran och det går inte att trycka av. Någon som vet om det borde fungera???

MVH

D200 har väl inte TTL? Jag gissar att SB24 har TTL och därför vill ha en "stäng-av-nu"-signal under själva exponeringen. D200 har i-TTL och vill alltså slå en provblixt först, för att sedan kunna slå en blixt under exponeringen utan att mäta just då.

Eller har jag missuppfattat något?

Jag använde TTL med min gamla F4. Med TTL mäts luset genom objektivet och stänger av blixten. D200 måste ha denna funktion också men den kanske inte är kompatibel.

Någon som vet

Som jag sade: Det funkar olika på analoga och digitala kameror.

Analoga: Det ljus som reflekteras från själva filmen mäts under exponeringen. TTL.

Digitalt: En förblixt mäts, och en snabb beräkning ger sedan rätt mängd ljus till exponeringen, men ingen blixtljusmätning sker under själva exponeringen. Denna teknik, som visserligen mäter Through The Lens, skiljer sig från TTL och kallas t.ex. E-TTL eller i-TTL.

OK

Bra då vet jag. Då kan jag använda min gamla blixt med Automatik tills jag skrapat ihop pengar till en ny blixt :)

Skillnaden beskrev i nån tråd här för nåt tag sen, ids inte söka reda på den. Kortfattat funkar TTL så att kameran mäter reflekterat ljus från filmen, och att detta inte fungerade med en digitalsensor. Därför har dom gjort om systemet till nuvarande i-TTL, som mäter vilken styrka blixten ska användas med med hjälp av en kort serie förblixtar. Därför blundar många på i-TTL-kort, då man reflexmässigt blinkar av det starka ljuset. Kan därför vara vettigt att använda sig av FV-låset till blixten, som skjuter iväg denna serie förblixtar och bestämmer blixtstyrkan, så att det bara blixtrar en gång när man väl tar kortet.

Mushkot skrev:
Skillnaden beskrev i nån tråd här för nåt tag sen, ids inte söka reda på den. Kortfattat funkar TTL så att kameran mäter reflekterat ljus från filmen, och att detta inte fungerade med en digitalsensor. Därför har dom gjort om systemet till nuvarande i-TTL, som mäter vilken styrka blixten ska användas med med hjälp av en kort serie förblixtar. Därför blundar många på i-TTL-kort, då man reflexmässigt blinkar av det starka ljuset. Kan därför vara vettigt att använda sig av FV-låset till blixten, som skjuter iväg denna serie förblixtar och bestämmer blixtstyrkan, så att det bara blixtrar en gång när man väl tar kortet.

Dessutom beskrevs skillnaden av mig alldeles nyss...

Tiden mellan förblixten och den "riktiga" blixten varierar mellan olika kameramärken (och kameramodeller?). Med min D70 har jag aldrig märkt några problem.

BengtJohnsson skrev:
Dessutom beskrevs skillnaden av mig alldeles nyss...

Tiden mellan förblixten och den "riktiga" blixten varierar mellan olika kameramärken (och kameramodeller?). Med min D70 har jag aldrig märkt några problem.

Hoppsan. Hur kunde jag missa det?

Det är även olika från person till person, min syster är världsbäst på att blunda på bilder tagna med blixt. Hon var den första att konstant blunda på mina blixt-bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto