Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt. Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej.
Nu såhär inför julen är det ju dax att köpa lite julklappar iform av fotoutrustning till sig själv.
I år hade jag tänkt köpa en ny blixt (kanske begagnad). Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Sigma EF-500ST eller Metz 540 e. eller vad den heter? Lite information hade inte varit fel. Kanske man skulle satsa på en begagnad Canon 540EZ. Vilket är bäst??????

Sigma 500 är det en kraftigare variant av deras "gamla" 430??

HAr en del goda erf av 430 och kan remkommendera den.. Bra komb av pris prestanda.. NACKDELAR svårt att hitta omnibounce plus inte snurrrbar..... Samt att den saknar den där lilla platskivan som sitter på canonws bvlixtar som ger lite mjukare ljus...

Köper du Canon blixt kolla vilken kamera du har 550 (tror jag det är) passar inte alls bra till ex canon EOS 5.. Det funkar inte alls bra ihop men kanon till Eos 3 och nyare...

Har själv en 540 (om jag inte missminner mig) och ÄLSKAR alla möjligheter att ställa in den.. Har gjort plåtandet slappare på sistone.. men har en känsla av att den är inte 100 (kanske min kamera blixt komb) vid mycket starkt solsken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar