Annons

Blixt Sigma Dg 530 Super - för och nackdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

pros

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kikat på den här blixten till min Canon 400D. Jag har också snabbt tittat på både Canons EX 580 II samt även 430:n.

Sigman är ju helt klart ett prisvärt alternativ som verkar ha kraftigt ljus och många funktioner till kostnaden av en lite plastigare och större konstruktion. Är det någon som har några erfarenheter av Sigmas 530? Jag har sett lite diskussioner om Sigma 500 dg super men jag har inte fått kläm på vad skillnaden mellan 500 och 530 är. Däremot har jag sett att det har varit mjukvaruproblem med deras 500 modell.

Jag har också läst någonstans att Sigmas blixtar (iaf dg 500 super) stödjer E-TTL II men att de bara klarar av mittersta fokuspunkten medan med Canons blixtar ska jag i mitt fall kunna använda alla 9. Gäller detta även Sigma 530?

Självklart är priset anledningen till att jag undrar. Jag ser min chans att få två 530 blixtar till priset av en Canon 580 EX II och undrar helt enkelt vad jag måste räkna med att göra avkall på om jag använder Sigmas blixtar (det där med att blixtarna kanske inte fungerar med framtida kameror och kanske måste mjukvaruuppdateras har jag redan snappat upp).

kort och gott. Någon som använder en Sigma DG Super 530 idag (gärna till en Canon) eller vet någon som gör det och har något att säga om den?

Tack på förhand!
 
E-TTL II sitter helt i kameran och har inget med varken blixt eller fokuspunkt att göra, så visst stödjer Sigma blixtarna det. När det kom var det sådan förvirring om detta att Sigma tvingades byta namn på DG 500 Super till DG 500 Super II för att folk skulle våga köpa den, samma produkt egentligen.

Vad Sigma DG 500 Super inte klarar så är det att ta hänsyn till sensorstorleken och det skillnad i utsnitt det ger med zoomning. Dom enda som klarar det är Canon 430 ex och båda 580 ex versionerna.

Skillnaden i handhavande är stor till fördel för Canon, Sigma har pilliga knappar och usel användarinstruktion, däremot har jag inte haft problem med exponeringen.

Jag har en Sigma 500 Super II, en 580 ex och en 430 ex. Använder inte Sigman pga dess jobbiga handhavande, inte pga bristande funktion.

Köp en 430 EX i stället är mitt råd till slut, låt dig inte lockas av den lilla extra styrkan på bekostnad av smidigt handhavande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.