Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt (SB-900?) och Pirat-batterigrepp till D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

emil-s

Medlem
Hejsan!

Nu när det börjar bli mörkt så blir det ju tyvärr även mörka foton, men tänkte råda bot på det med en blixt.
Har egentligen aldrig fotat med blixt (förutom auto med den inbyggda nån gång i nödfall).

Fick dock låna en SB-900 en kväll, och den var ju helt fantastisk!
Och då har man inte ens lärt sig hur den fungerar, satte bara på den och körde auto...

Vet inte alls vad man ska titta efter när man ska ha blixt, SB-900 käns aningen overkill just nu, men samtidigt så brukar man ju alltid sakna nån funtion när man köper billigare.

Har som sagt en D300, är väl lita av en amatörfotograf, fotar mest djur/natur. Sällan man fottar riktigt seriöst, utan kameran hänger mest med som point-and-shoot fast i större format när man är ute och geocachar, är på scoutläger, fjällvandringar och liknande.

Är en SB-700 något att ha kanske? Eller en Sigma? Andra märken?

Sen funderar jag på ett batterigrepp. Kommer förmodligen aldrig användas då det blir aldeles för stort och klumpigt. Men det är ju bra att ha. ;)

Vad tror ni om ett sånt här?
http://www.ebay.com/itm/Camera-Batt...&otn=3&po=LVI&ps=63&clkid=3236679147279262223

Självklart så är det ju inte nåt monster i metall från Nikon, men man vill ju inte att man trycker sönder plasten med fingrarna heller. ;)

Kan verkligen rekommendera sb-700, den fungerar ypperligt. Bra storlek (900 känns väldigt stor på en "liten" kamera), för mig är den stark nog. menyerna och displayen är väldigt likt 900.

900 har fördelen att kunna zooma till 200 mm, 700 klarar "bara" av 135 mm (tror jag).

700 är en liten 900 med andra ord, bra eller dåligt, det bestämmer du!

/Hannes

Jo, läser man lite så verkar ju 700an också vara en bra blixt... Läste massa skit om den när jag kikade förut, men det kanske mest var barnsjukdomar?
Och för min del så är inte den större zoomen värd den extra tusenlappen.

Kikade lite mer på Ebay och ser att det säljs batterigrepp märke "Nikon" för 60-70USD. Har ju svårt att tro att det är helt original, men de ser ju rätt lika ut, så kanske värt att göra ett försök senare. :)

Du kan ju kika på gamla SB-800 också, det är riktigt fina blixtar men med ett omodernt menysystem jämfört med de senaste. Å andra sidan är det inte mycket man gör i menyerna på en blixt.

På plussidan är att den är rätt kompakt, iallafall jämfört med SB-900 som är dess efterträdare. Bra nära odödlig är den också, samma med Sb-900 för övrigt. Det finns en historia om en som tappade en SB-900 med stativ från en bro, senare gick han dit och draggade upp den, torkade den på elementet och fortsatte använda den.

Batterigreppen som heter Nikon på Ebay är nog snarare för Nikon än från Nikon ;-)

1 köp en Nikonblixt, det tjänar dina bilder på.
2 köp så dyr du har råd med, det tjänar dina bilder på. Den största begagnad eller dess lillebror. Det borde ge mest för pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar