Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt problem! =)

Produkter
(logga in för att koppla)

superstefan

Ny medlem
Hejsan på er alla!
nu är det såhär, beslutsångest är en jobbig sak!

Jag har en Nikon D90.

Det är såhär att jag ska byta ut min SB-400 nu. mot antigen en SB-600 och en SB-700
Det jag vill kunna göra är att fota ett objekt, och ha blixten tex bakom objektet och skjuta trådlöst.
utan att popup blixten hoppar upp.

jag har kollat lite på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sb-600studiopac
Eller då motsvarande paket med en SB-700.
som sagt jag vill bara ha EN blixt, inget på kameran till en början. har en idé till ett par bilder med denna uppsättning :p

Men vilket är mest lönsamt? sb-600 eller 700? och behöver jag trådlösa sändare/mottagare för blixten om jag inte vill använda mig av popup? och skillnaden mellan 600 och 700 är väll mer eller mindre bara att 700 kan agera master?

Tack på förhand
 
Har inte D90 trådlös styrning av blixt?

Att den interna poppar upp och skickar ut en blixt innebär inte nödvändigtvis att den bidrar med ljus i den exponerade bilden. Det är en inställningsfråga...
 
Har inte D90 trådlös styrning av blixt?

Att den interna poppar upp och skickar ut en blixt innebär inte nödvändigtvis att den bidrar med ljus i den exponerade bilden. Det är en inställningsfråga...

Jo då. Men även om man "stänger av" den interna blixten kommer det ju ändå ljus från den för att trigga en sb-x00.
Om TS vill ha ett kolsvart motiv med blixtljus bakifrån kommer den interna blixten ändå lysa upp lite grann. Eller tänker jag fel nu?
 
Jo då. Men även om man "stänger av" den interna blixten kommer det ju ändå ljus från den för att trigga en sb-x00.
Om TS vill ha ett kolsvart motiv med blixtljus bakifrån kommer den interna blixten ändå lysa upp lite grann. Eller tänker jag fel nu?

Visst, den lyser upp "lite". Men enligt mina egna tester så är det så lite att det inte syns i normala bilder. har man däremot reflekterande ytor, t.ex. spegel, glas, metall o.dyl. så kan man se den inbyggda blixten.
 
En dyr lösning men suverän är styrningen från PocketWizard, Mini TTL & Flex TTL. Har man en fet budget så kompletterar man med styrningen AC3 och kör två blixtar med full TTL.
 
Om du ställer in interna blixten på D90:n till commander så ska det bara vara förblixtar som kommer från den interna. Du måste väl däremot ha ganska fri sikt för att kunna trigga SB600/700 med förblixtarna. Vet inte hur mycket förblixtarna sprider sig men en del saker ivägen klarar den säkert.

[Edit] Testade och det kommer mycket riktigt lite ljus som syns i spegel etc. Jag provade dock att hålla handen för interna blixten och triggade ändå min SB-800. Antagligen lite geometriberoende hur det fungerar. Testa det först innan du köper radiotrigger kanske?
 
Senast ändrad:
Jag blev ju tvungen att testa på riktigt för att se hur mycket den interna egentligen bidrar med även om man ställer den i läge -- där den egentligen inte ska bidra med något ljus alls...

Bifogar fyra bilder, samtliga tagna med Nikon D700 och SB-900, ISO 200, 1/60 sek och f/5,6

Bild 1: Trådlös blixt till vänster om kameran, fokusavstånd ca 0,5 m
Bild 2: Ingen trådlös blixt, endast inbyggd i läge --, fokusavstånd ca 0,5 m. I denna lilla bild ser man bara en liten reflex i objektivets metallbajonett, men i originalbilden kan man se att den inbyggda faktiskt belyser motivet väldigt svagt på detta avstånd.
Bild 3: Trådlös blixt till vänster om kameran, fokusavstånd ca 2 m.
Bild 4: Ingen trådlös blixt, endast inbyggd i läge --, fokusavstånd ca 2 m. Den inbyggda bidrar på detta avstånd inte alls med något ljus i bilden, förutom rena reflexer i vissa högblanka ytor.

Bild 1 och 2 är alltså samma (ett objektiv stående på golvet).
Bild 3 och 4 är samma (en garderob och bokhylla).

Kommentarer om motivens konstnärliga nivå undanbedes... :)
 

Bilagor

  • DSC_3181.jpg
    DSC_3181.jpg
    47 KB · Visningar: 128
  • DSC_3182.jpg
    DSC_3182.jpg
    18.4 KB · Visningar: 126
  • DSC_3184.jpg
    DSC_3184.jpg
    65.2 KB · Visningar: 125
  • DSC_3185.jpg
    DSC_3185.jpg
    16.3 KB · Visningar: 128
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.