Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt-problem (D5 vs 3600 hs(d)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
är ganska ny på det här med blixtfotografering, men har några kanske ganska lättbesvarade frågor,

1-om blixtinställningarna för den interna blixten (Dynax5d) är inställda på rear sync (andra ridån) gäller även denna inställning för min 3600 hs(d)-blixt?

2-Varför blir alla mina bilder kritvita när jag jag tar med hs(d)-blixten? kanske inte så lätt att besvara, men jag undrar hur sjutton man får blixten att tala samma språk som kameran, alltså om att blixten är i autoläge om jag nu har kameran i autoläge.

3-rekommendera mig gärna om mer läsning ang. D5 vs 3600 hs(d)-blixten för det här med externa blixtar verkar vara en hel vetenskap.

vänligen,
/christian

1. Ja

2. Har du ställt blixtstyrning till TTL? Plåtar du med zoom med variabel bländare? Jag vet att min Sigmablixt kan bete sig lite märkligt om jag inte väljer en fast bländare över hela zoomen. Fast så extremt som du beskriver vet jag inte förstås.

3. Tidningen Foto hade för några nummer sedan en mycket intressant artikel om externa blixtar, eller tillbehörsblixtar som det också kallas. Inget specifikt för just 5D och 3600 dock utan rent allmänt angående tillbehörsblixtar.

Inom kort tror jag dock att Anders kommer ge dig klockrena svar här :)

hbengtsson skrev:
1. Ja

2. Har du ställt blixtstyrning till TTL? Plåtar du med zoom med variabel bländare? Jag vet att min Sigmablixt kan bete sig lite märkligt om jag inte väljer en fast bländare över hela zoomen. Fast så extremt som du beskriver vet jag inte förstås.

3. Tidningen Foto hade för några nummer sedan en mycket intressant artikel om externa blixtar, eller tillbehörsblixtar som det också kallas. Inget specifikt för just 5D och 3600 dock utan rent allmänt angående tillbehörsblixtar.

Inom kort tror jag dock att Anders kommer ge dig klockrena svar här :)
Jag tror du fick med det mesta, om batterierna är gamla kan det ge upphov till felmätningar också, annars kommer jag inte på något mer just nu som kan vara orsaken.
Problemet vid användande av objektiv med varierande ljusstyrka gäller med 3600HS(D) också, annars är nog det vanligaste felet ADI vs. TTL.

sorry, nu hänger jag inte med,
adi? ttl?
är det så att det är bättre att använda ett objektiv med fast bländare när man använder extern blixt?
eller är jag ute och cyklar nu?

och var ställer man in TTL? i kameran eller på blixten eller båda delarna.

5D har en bugg som är lite jobbig vid användning av objektiv med varierande ljusstyrka, läs mer här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65814

ADI och TTL är olika ljusmätningsmetoder, ADI är standard, men använder du ett objektiv som inte är (D), vinklar blixten eller använder en bouncer så måste du ställa om till TTL, det gör du i kameran, menyknappen och sen 3:e fliken i den menyn som är uppe från början har jag för mig att det är.

tack anders, nu vet jag vad du menar...
visste dock inte att det fanns en bugg
i kameran, eller en och en, finns säkert flera, men just denna bugg kände jag inte till.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar