ANNONS
Annons

Blixt på andra ridån? + En annan blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en 420 blixt och försöker lära mig denna. Har läst manualen och kollat forumet men fattar ändå inte.
Läste i något inlägg om ett exempel med en bli som passerar. Slutartid ca 2 sek. Genom att köra blixten på andra ridån fryser man objektet trots tiden. Jag testar lite själv hemma genom att hoppa och dansa och springa förbi kameran men resultatet blir naturligtvis att jag blir mer eller mindre genomskinlig. Missuppfattade jag det som skrevs eller vad gör jag för fel?

Fråga två är: när jag kör i M-läge, kan jag välja tid och slutare själv och sedan skickar blixten tillräckligt med ljus? (Naturligvis förstår jag att det inte blixten räcker till ibland...)

Tacksam för svar. Ska fota på mina föräldrars 50-års fest på midsommar så inlärningstiden är kort.

Tack på förhand.

Andreas

Antag att du fotograferar en bil, med blixt på adnra ridån (dvs precis innan slutaren stänger sig). Om du har något bakom bilen som lyser starkt kommer detta att synas på bilden även om bilen skymmer prylen när blixten lyser ut. Alltså kommer bilen att vara genomskinlig, men bara för saker som är tillräckligt ljusa. För att slippa problem med liknande är det nog enklast att se till att du har mörka ytor bakom där bilen kommer att vara när blixten löser ut.

När det gäller din andra fråga utgår jag från att du har en 420EX från Canon. På sidan 24 i min bruksanvisning står att i manuellt läge anpassat blixten ljusmängden med hänsyn tagen till bländaren du ställt in.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto